Tambur minskar tidskrävande administration vid tillträden

Erik Andersen

Många i mäklarbranschen beskriver det som en revolution: Det finns en tid före Tambur och en tid efter. Vad är det då som är så revolutionerande? Här ger mäklarassistenten Erik Andersen sin syn på saken.

Tambur är en digital tjänst som underlättar hanteringen av bostadstillträden för mäklare, mäklarassistenter och bankhandläggare. Sedan lanseringen har drygt 4 000 mäklare och assistenter registrerat sig som användare och i dagsläget har 27 000 bostadsaffärer registrerats i Tambur.

Man loggar in i Tambur på webben och där samlas sen all den information och kommunikation som behöver utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet. I portalen kan man göra allt från att lagra aktuella lösenuppgifter till att boka möten för tillträden. Erik Andersen, mäklarassistent på Svensk Fastighetsförmedling i Farsta-Enskede utanför Stockholm, arbetar i portalen sedan i våras.

– De flesta i branschen drömmer om att kunna lägga mindre tid på administration och istället arbeta mer proaktivt och boka in fler kundmöten till exempel. Det blir möjligt tack vare Tambur. Det frigör så mycket tid nu när allt finns samlat i portalen, säger Erik Andersen.

– Ta en sådan sak som att få tag på rätt kontaktperson hos banken. Det brukade uppta en rätt stor del av min tid. Idag har jag direktkontakt med bankerna via portalen där jag även kan boka tillträdestider. Förr fick jag också skicka inskannade dokument till höger och vänster. Nu räcker det med att jag lägger jag de inskannade dokumenten i portalen, sen är det klart.

Kostnadsfri tjänst

Tambur är en kostnadsfri tjänst som är utvecklad genom ett samarbete mellan bankerna, mäklarorganisationerna och UC. I portalen kan man på ett säkert sätt dela information med alla som ska ha tillgång till den. Endast behöriga som legitimerar sig med bank-ID kan komma åt uppgifterna. Sekretessaspekten är viktig tycker Erik Andersen. Det känns tryggt att inte ha dokument på vift och slippa riskera att känsliga uppgifter skickas fel med e-post eller brev.

– Dessutom spenderar jag mycket mindre tid i telefonköer hos bankerna nu. Jag behöver till exempel inte längre jaga runt efter lösenuppgifter, utan de uppdateras av banken i portalen, både när ärendet läggs upp och på tillträdesdagen. Det som förr tog minst en timme tar bara en kvart idag.

Men är det inte krångligt att lära sig ett helt nytt system?

– Det tar faktiskt bara ett tillträde så har man lärt sig. Så enkelt är det. Belöningen blir ju stor också genom att du sparar mycket tid och att det blir så mycket lättare att ha koll på allting eftersom du får en överblick. Ibland har vi 60 tillträden på gång samtidigt, och då är portalen ovärderlig för att hålla ordning och reda på allt. Jag skulle säga att allt som har med tillträden att göra går mycket enklare och fortare med Tambur.

Vad gör du med den tid som du får över?

– Nu kan jag äntligen mer tid att lägga på det som jag tycker är en av de roligaste sakerna med mitt jobb, att ge service till kunderna och boka många möten. Jag pratar ju regelbundet med gamla visningsspekulanter och nya som har anmält sig. Med Tambur får jag mer tid till morgondagens affärer helt enkelt, säger Erik Andersen.

– De flesta i branschen drömmer om att kunna lägga mindre tid på administration och istället arbeta mer proaktivt och boka in fler kundmöten till exempel. Det blir möjligt tack vare Tambur. Det frigör så mycket tid nu när allt finns samlat i portalen.

Erik Andersen

Svensk Fastighetsförmedling

Kontakta mig