UC 40 år - Så började teknikutvecklingen för Kreditupplysningen

2017-05-29

Det märks att de är stolta över att arbeta på UC. Jag har slagit mig ner för en fika med två kollegor som var med när det begav sig. Både Ulla Hall och Karl-Magnus Teglund har arbetat på UC sedan sjuttiotalet.

Det har ju hänt en del sedan dess minst sagt. Datorer var inte vanliga på den tiden. Många som började på UC hade inte sett en dator på nära håll.

När UC startade 1977 fanns det inte ens fax. Bankerna fick ringa in till UCs kundtjänst och få upplysningen uppläst över telefonen. Sedan skickades en utskrift per post till banken. ”Jag tog samtal nummer två”, säger Ulla som jobbade i kundtjänsten då.

Snart började beställningarna att rulla in.

”Vi hade lass med blanketter i travar efter ett tag. Vi fick in stora kartonger med förfrågningar. Och kunderna var nöjda. Många kunder har varit med oss sedan starten”, säger Ulla.

”Utvecklingen gick fantastiskt fort även på den tiden och vi på UC låg ofta i framkant tekniskt. När vi lanserade tjänsten "UC Selekt” var det en av de första kommersiella CD-produkterna på marknaden. Vi inkluderade CD-romläsare, anslutningskort och Windows version 2.1 i paketet för att underlätta för kunderna" säger Karl-Magnus Teglund.

Något som växte efter ett tag var företagskreditinformationen. Innan UC föddes sköttes kreditinformationsutbytet mellan bankerna. De hade stora hängmappsarkiv som de på förfrågan delade med sig av till varandra. Det var ett omständligt arbete som skulle rationaliseras och UC fick uppdraget att ta hand om detta.

Det är klart att det blev ett ramaskri på sina håll. Personalen var rädd att förlora jobbet. Och hur skulle det bli med kvalitén? Karl-Magnus berättar att många kundansvariga umgicks nära med sina kunder och var vana att genomföra affärer trots anmärkningar på den tiden. Hur skulle det bli när informationen digitaliserades? "Datorn känner ju inte kunden" var en vanlig invändning.

UC förvärvade också ett bolag på åttiotalet för att ytterligare förbättra företagsupplysningarna. Karl-Magnus berättar att i köpet ingick ett hundratal skokartonger full med information!

”Det var ett kul jobb att arbeta med företagsupplysningarna. Ibland fick man vara inne i city och själv undersöka adresser. Vi ringde brevbäraren eller grannar i huset för att kolla upp företag på den tiden.”

När telesvar kom på tidigt åttiotal var det en stor sak. Kunderna kunde knappa in personnumret på telefonen och få en talfil uppläst i luren. Det var ju många som inet hade dator på den tiden.

”Det var ett bra system som var kvar länge” säger Ulla.

”Samhällsklimatet var ju också ett helt annat” fortsätter Karl-Magnus. ”Vi hade kalla kriget där UCs register är och var samhällskritiskt med register över hela Sveriges befolkning.

UC ingick i totalförsvaret och du kunde bli krigsplacerad på UC som anställd.” Det var inte alltid så roligt att berätta var du arbetade någonstans. ”Då vet du allt om mig” var en vanlig kommentar från nya bekanta.

Hur var det att arbeta på UC på den tiden avslutar jag?

”Det var en nybyggaranda. Medelåldern var låg och verksamheten växte snabbt. Alla tog i där de behövdes, avslutar Ulla.

I år fyller UC 40 år. Det har varit och är en spännande resa mitt i teknikutvecklingen.

Publicerad 29 maj 2017.