Längre svarstider

För närvarande upplever vi lite längre svarstider än normalt på uc.se. Vi arbetar för att lösa problemet och ber om ursäkt för de eventuella problem detta medför.

 

Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation och har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som Marknadsdirektör. Hon älskar att vistas i naturen och att vandra, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet och tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, digital transformering, socialt ansvarstagande, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.

Vi stärker Kreditkollen med ambassadören Hugo

Sedan vi nylanserade Kreditkollen förra året har vi sett en stadig tillväxt av användare, något vi är superglada för. Och nu börjar ett nytt kapitel med en spännande resa framför oss. Det kapitlet stavas Hugo Rosas, Sveriges största manliga bloggare. Vi har länge känt att vi vill göra mer när det kommer till att lära unga vuxna vikten av en god privatekonomi. Detta är ett ämne vi på UC brinner för och som många av oss tycker är viktigt, både unga vuxna och föräldrar till unga vuxna. Därför har vi nu landat i en långsiktig relation med en ambassadör som 1) tycker det är roligt med privatekonomi och 2) har en röst som många unga vuxna lyssnar på. Vi är glada över att nu kunna introducera Hugo Rosas, Sveriges största manliga bloggare. Hugo kommer under ett helt åt att prata privatekonomi med sina följare, ge dem tips på hur man får bättre koll på sin privatekonomi och även själv använda Kreditkollen, tjänsten som ger dig som privatperson…ja, bättre koll på din ekonomi helt enkelt J Vem är Hugo? Hugo är 29 år gammal och bor tillsammans med sin sambo Paula och deras två barn strax utanför Stockholm. Utöver att Hugo själv vill få ännu bättre koll på sin privatekonomi är han mycket intresserad av träning och driver även dryckesbolaget Clean Drink. Du hittar Hugo på hans blogg hugorosas.se, Instagram och på YouTube. Och glöm inte att följa Kreditkollen på Instagram, där kommer vi snart lägga upp bra tips och råd för en bättre ekonomi. Soliga hälsningarVictoria

Nytt utseende för dig som loggar in på uc.se

Vi på UC fortsätter våra digitala utvecklingssatsningar. Inom kort kommer det därför även gå att köpa enstaka kreditupplysningar, fordonsrapporter och bolagsinformation direkt via uc.se. Med anledning av denna nysatsning kommer vi inom kort även justera inloggningsförfarandet via uc.se. Utseendet, för dig som befintlig inloggad användare av tjänsterna Ta en UC, UC Spektra, UC Selekt, UC Direkt och UC Kreditbeslut, kommer därför se lite annorlunda ut framöver. Vi gör denna förändring för att det ska bli ännu smidigare för dig som kund. Idag visas våra olika UC tjänster i en rullmeny högst upp till höger på uc.se innan du loggar in. Framöver kommer du att logga in först, och därefter kommer de tjänster som du använder att visas och tillgängliggöras för dig. Vi rekommenderar att du alltid loggar in med stark autentisering, till exempel BankID, för att komma åt tjänster som innehåller affärs- och/eller kreditinformation. Du kommer naturligtvis även i fortsättningen att ha möjlighet att logga in med övriga inloggningsmetoder så som användarnamn och lösenord för att komma åt andra tjänster. Behöver du uppdatera dina egna personliga inställningar eller komma åt tjänster som ”Mina Användare” och ”Administrera bevakningsobjekt”, så kommer den länken i inloggat läge att nu byta namn från ”Inställningar” till ”Min administration”. Du kommer att hitta ”Min Administration” bland dina andra tjänster när du har loggat in. För dig som inte idag är inloggad användare så kommer jag inom kort berätta lite mer om vilka nya köpmöjligheter av vår affärsinformation som kommer finnas på uc.se. Hälsningar Victoria

GDPR är här och så behandlar vi information om dig

I dag träder GDPR i kraft. Med tanke på detta vill jag passa på att påminna om våra integritetspolicys för våra olika verksamheter, moderföretag, dotterbolag, webbplatser och produkter och tjänster. Är du företagskund eller privatkund till oss så har du redan fått utskick med information om våra uppdaterade villkor, avtal och våra integritetspolicys. UC-koncernens roll är att samla in, förädla och tillhandahålla information och tjänster på ett säkert och bra sätt. Den verksamhet som bedrivs inom UC gynnar många olika intressenter och är till nytta för flera av samhällets olika aktörer. Vår verksamhet styrs därmed också av flera olika lagstiftningar, där så klart den nya Dataskyddsförordningen och Kreditupplysningslagen är tongivande. En viktig del i skyddet är att vi vill informera dig om de behandlingar som utförs. Därför beskriver vi i våra integritetspolicys vilka syften vi har med informationsbehandlingen, vilken rättslig grund som föreligger i de olika fallen, vilken information vi behandlar, vem som tar del av informationen, när den gallras samt vilka rättigheter du har som registrerad.Har du frågor är du välkommen att höra av dig till vår kundservice. Här hittar du länkarna till våra integritetspolicys: UC.se Allabolag.se Minuc.se Har du frågor om våra kreditupplysningar så kan du läsa mer här: UC.se/upplysningskopian Hälsningar Victoria

Husman Hagberg nöjda Tambur-användare

Äntligen är den här! WebbportalenTambur. Tjänsten är framtagen i samarbete mellan UC, bankerna och mäklarorganisationer runt om i Sverige. I portalen samlas all kommunikation som behöver utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet. I höstas smyglanserades tjänsten som en pilot för att mäklare och banker skulle kunna testa. Förra veckan lanserades Tambur skarpt för alla banker och mäklare och mäklarassistenter i hela Sverige. Vi fick en pratstund med Therese Delgado som jobbar som säljkoordinator på Husman Hagberg i Viksjö utanför Stockholm. Hon är assistent till tio mäklare och lägger mycket tid på den ofta tunga och manuella hanteringen som tillträden innebär. Hon fick förmånen att testa Tambur redan i höstas. "Det är mycket information att samla in, förbereda och hantera. Jag lägger mycket tid i telefon och på e-post för att få tag på uppgifter och rätt personer. Olika banker har olika rutiner vilket försvårar ytterligare. Det blir ett lyft för alla som jobbar med det här när all information samlas på ett ställe i Tambur”. Tambur håller reda på säljarens lån på bostaden, fullmakt för mäklaruppdrag, lösenbelopp, pantbrev och köpekontrakt. Dessutom blir hanteringen av konfidentiella uppgifter säkrare eftersom de hanteras i systemet istället för via e-post eller telefon. Therese tillägger: ”Tamburkommer att frigöra tid som jag kan lägga på det som jag verkligen brinner för, kundkontakten. Att vara proaktiv och att följa upp att kunderna är nöjda är så viktigt – men det är svårt att hinna med allt som det är idag”. Här kan du ta del av hela intervjun med Therese. Vill du veta mer om Tambur? Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi till dig!

Så använder DBT Företagslån tjänsten UC KYC

Enligt nya och förändrade lagar och förordningar om penningtvätt och finansiering av terrorism finns ett stort behov av stöd och hjälp hos banker och finansiella bolag att med kvalitet kunna efterleva god kundkännedom och säkerställande av verklig huvudman. Förra året lanserade vi på UC därför tjänsten UC KYC. Tjänsten innebär en automatisering och en förstärkning i KYC-processen där banker och finansiella bolag är skyldiga att göra vissa kontroller enligt penningtvättsregelverken. Idag gör företagen mycket av arbetet manuellt genom att sätta upp sina egna processer och göra egna tolkningar. En av våra första kunder var DBT Företagslån, en nytänkande och innovativ aktör inom lån till små och medelstora företag. Vi fick en pratstund med deras vd Alexis Kopylov som ser stora fördelar med tjänsten. ”KYC är en effektiv, modern, säker och digital lösning för våra kunder. Tjänsten bidrar till att tid frigörs som vi framöver kan lägga på kundrelationen och vår kärnverksamhet”. Som finansiell aktör kan du med andra ord bryta ut mycket av din process vilket bidrar till standardisering, effektivisering, tidsbesparing och resursbesparing. Det leder till en högre effektivitet när företaget tar sig an nya kunder. Alexis Kopylov anser också att digitaliseringen är en av tjänstens styrkor. ”Fördelen för oss primärt är effektiviseringen genom digitalisering. Tjänsten som sådan är en innovativ lösning som effektiviserar vår kreditprocess som blir mer okomplicerad för både kunden och oss utan att ge avkall på säkerhet och regelefterlevnad.” Alexis lyfter också fram allt arbete som vi på UC lagt ner på att hantera den juridiskt komplicerade strukturen i regelverken genom att kundanpassa processen för användarna hos kunden och för kunden själv. Han poängterar även de säkerhetsaspekter som är inbyggda i tjänsten. ”Det är en säker tjänst som gör att vi kan säkerställa att den information vi får vid lånetillfället kommer från rätt part. Tjänsten har också en notifieringsfunktion som säkerställer hållbar uppföljning och en långsiktig kvalité i våra kundrelationer. Här kan du läsa hel artikel om DBT och vår tjänst UC KYC. Hälsningar Victoria