Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation i alla dess former. Hon har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som marknads- och kommunikationschef. Hon älskar att vistas i naturen, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet, gillar de småländska skogarna där hon har sina rötter och havet där hon tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland.

Kompetensutveckling och inspiration – bästa sättet att komma tillbaka till jobbvardagen

Så här i slutet av semestertider hittar man många artiklar som tipsar om hur man bäst återanpassar sig till jobbvardagen Experter tipsar bland annat om att komma tillbaka först i mitten på veckan för att starta mjukt, utnyttja sensommarens kvällar och helger samt att ta tillfället i akt och reflektera över sin arbetssituation. På DN finns de här tipsen och några ytterligare att kika på Ett tips som jag vill addera till listan är att planera in kompetensutveckling och konferenser för hösten. Att ha roliga och inspirerade aktiviteter i kalendern som dessutom stärker dina kompetenser hjälper verkligen att hitta tillbaka till jobb-peppen! På tal om inspiration vill jagpassa på att tipsa om den kommande UC-dagen som den 19 oktober ger dig som arbetar inom kreditbranschen en dag med glädje, kunskap och mingel. En av förra årets deltagare sa såhär, vilket jag tycker sammanfattar dagen bra: – Jag tycker att man får en bra bild över vad som händer just nu och vad som är på gång. Samtidigt är det ett bra och trevligt sätt att nätverka inom kreditbranschen. Är du på jakt efter kompetensutveckling vill jag även passa på att rekommendera dig att spana in våra utbildningar inom kreditgivning till såväl företagsom privatpersoner utifrån kreditupplysningens riskfaktorer. Här kan du läsa mer om dem!

Hur ser samarbetet mellan marknad och sälj ut?

Samarbetet mellan marknad- och säljavdelningarna i svenska B2B-företag är över lag mycket nära, men det försvagas ju större företagen är och det finns en del att ta tag i när det gäller arbetssätt för en mer modern marknadsföring och försäljning. Det framgår av B2B Barometern som konsultföretaget White Hills har tagit fram. När det gäller till exempel nykundsförsäljningen anser 73 procent av de som ingår i gruppen Försäljning i undersökningen att det är försäljningsavdelningen som ansvarar för bearbetningen av nya kunder, medan marknadsavdelningen inte har något ansvar alls. Frågar man Marknad blir bilden annorlunda, 30 procent anser att det främst är försäljningsavdelningen som ansvarar för nykundsförsäljningen och 15 procent anser att det är marknadsavdelningen. Hur bra matchar då marknads- och säljavdelningen företagets och kundernas behov? Där tycker 35 procent av Marknad att marknadsavdelningen matchar behoven och 34 procent tycker att säljavdelningen gör det. Av Försäljning anser 41 procent att försäljningsavdelningen matchar företagets och kundernas behov, men endast 28 procent anser att marknadsavdelningen matchar behoven. Anmärkningsvärt är att 25 procent av Försäljning tycker att marknadsavdelningen inte alls matchar de behov som företaget och kunderna har. Det finns också en del positiva saker att läsa, som att 41 procent av de tillfrågade säger att samarbetet mellan marknad och sälj kommer att öka eller öka markant under 2016. Och de företag som arbetar aktivt efter processer är mest nöjda med både marknads- och säljavdelning när det handlar om att matcha företagets och kundernas behov. Hur ser samarbetet mellan marknad och sälj ut på ditt företag? Här hittar du B2B Barometern! Fotnot: De som har deltagit i undersökningen B2B Barometern är marknadschefer, försäljningschefer i B2B-företag samt vd:ar för B2B-företag med god insikt i marknad och försäljning. Undersökningen genomfördes mellan december 2015 och januari 2016.