Victoria Preger

Nordisk marknads- och kommunikations direktör

Victoria brinner för kommunikation och har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som Nordisk marknads- och kommunikations direktör. Hon älskar att vistas i naturen och att vandra, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet och tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, digital transformering, socialt ansvarstagande, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.

The Bill Academy - Låt Linnea lära dig som är ung mer om privatekonomi

Tillhör du en av dem som brukar ha tomt i plånboken i slutet av månaden? Kanske drömmer du om att få råd till en spännande resa eller en egen lägenhet? Personligen brinner jag för att fler unga ska lära sig mer om hur de kan ta hand om sin privatekonomi. Därför tar vi nu vårt samhällsprojekt The Bill till nästa nivå och startar The Bill Academy. Inom ramen för detta kommer vår otroligt duktiga kundservicemedarbetare Linnea Fröberg lära dig som är ung mer om hur du kan stärka din privatekonomi och tipsa dig om varför det är viktigt att börja tänka på dessa saker redan nu! Utbildning via Instagram På ett väldigt personligt och enkelt sätt kommer hon, via korta Instagramfilmer, utbilda oss i till exempel ”Varför finns kreditupplysningar?”, ”Detta ska du tänka på när du tar lån”, ”Jag vill köpa egen bostad – hur gör jag”, ”Varför är det viktigt att spara långsiktigt?” ”Därför ska du betala dina räkningar i tid” ”Jag har fått en betalningsanmärkning – vad gör jag nu?” ”Vad är ett blancolån?”. Och mycket mer så klart. Följ Linneas ekonomitips på Instagram via @kreditkollen, eller följ vår hashtag #thebillacademy. Varje fredag släpper hon en ny kort utbildningsfilm via Instagram. Så håll utkik! Kreditkollen gratis till alla under 21 år Visste du förresten att vi på UC även erbjuder alla personer som är under 21 år tjänsten Kreditkollen helt kostnadsfritt? Med hjälp av Kreditkollen kan man sätta upp mål och anta utmaningar, allt i syfte till att öka sitt UC-Score. Men varför är UC-Score så viktigt? Jo, det är precis det vi vill öka kunskapen om. När man som ung exempelvis vill börja spara till sin första lägenhet så är det också viktigt att se till att man har ett högt UC-Score den dagen man går till banken. Ett högt UC-Score ökar chansen att få bättre villkor i en förhandling kring bolån. För att skaffa Kreditkollen kostnadsfritt så klickar du här och signar enkelt upp dig med hjälp av ditt personnummer, e-post och telefonnummer.

Jobbar du med att värdera bostäder? Nu lanserar vi flera nya produkter inom området

Är du beslutsfattare eller bankhandläggare på bank eller ett finansiellt institut? Då tror jag att du har behov av några av våra produktnyheter inom området bostadsvärdering. Nu storsatsar vi nämligen på området och släpper fyra nya rapporter. Blir du kund, kan du ladda ner rapporterna direkt via ucbv.se. Vi på UC erbjuder sedan länge oberoende statistiska värderingar av bostäder. Vi kan bland annat hjälpa till med oberoende bostadsvärdering avsmåhus, fritidshus och bostadsrätter online. Vi hjälper dig också med att analysera köphistorik i valt område och för olika fastighetstyper i Sverige samt med ekonomisk information om bostadsrättsföreningar. Här är listan på våra fyra nya produkter och rapporter: BRF Bokslut: Bokslutsinformation för bostadsrätter i registrerat format. BRF Lån: Förteckning över bostadsbolagets lån (Bank, Lånebelopp, Ränta, Låneperiod) och det totala beloppet av alla lån. BRF Signal: I denna rapport kan du få aktuell status för fyra finansiella komponenter; Lånskala, Likviditet, Självförsörjningsgrad och Räntekänslighet. BRF Avgiftsanalys: Månadskostnadsanalys per lägenhet baserat på storlek, det vill säga kvadratmeter. Beräkning av beräknad månadsavgift vid stressade räntor Information om en bostads andel av bostadsbolagets lån, inklusive skuldnivå per kvadratmeter. Här kan du läsa mer och boka ett möte för att få mer information! /Victoria

Varför är ett hållbart samhälle så viktig för oss?

Jag tror att vi alla vill leva i ett bra, hållbart samhälle. Vår livskvalitet förbättras genom jämlikhet, rättvis behandling, ett hållbart miljöarbete samt ett sunt företagsklimat. Om vi alla gör vårt bästa kan vi bygga ett hållbart samhälle, både för oss som individer och företagare. Jag fick en pratstund med Jukka Ruuska, vår CEO för Asiakastieto Group, där UC ingår, och bad honom utveckla hur han ser på de initiativ som UC och Asiakastieto jobbar med när det gäller ett framtida hållbart samhälle. Jukka, hur definierar du begreppet hållbarhet? Definitionen av hållbarhet för oss på UC och Asiakastieto Group är bred, den innefattar både miljöpåverkan, sociala aspekter i samhälle samt hur vi genomför vårt dagliga arbete. Kan du ge några exempel på konkreta åtgärder som vi jobbar med i Finland och Sverige? Ja, vi försöker göra vårt bästa för att bidra till en hållbar framtid genom några direkta åtgärder. Till exempel försöker vi jobba så miljövänligt det går. På den fronten säkerställer vi att vi har mycket energieffektiva lokaler i båda länderna, vi åker kollektivt om och när vi kan, och vi har begränsningar för utsläpp när det gäller våra företagsbilar. Det finns också områden vi kan förbättra. Här tänker jag framförallt på vårt ökade resande sedan integrationen mellan UC och Asiakastieto som genomfördes förra året. Vårt flygande har ökat senaste året vilket inte alls känns bra. Vi jobbar nu aktivt för att utveckla bättre metoder för att genomföra onlinemöten med smartare videokommunikationsverktyg än vi gör idag. Vi har redan onlinemöten väldigt ofta för att undvika resande. Min förhoppning är att detta ska fungera ännu bättre under 2019. Vi erbjuder kunder tjänsten företagsansvarsrapport i Finland, kan du berätta mer om den? Ja, du tänker på vår ESG rapport (Environmental, Social and Governance).). Den skapade vi för ett antal år sen för att göra det lättare för våra kunder att ta mer välgrundade beslut även kopplat till hållbarhet. Vår ESG rapport är den enda tjänsten i världen som ger insikt i hur alla företag, inte bara börsnoterade företag, beter sig i relation till hållbarhetsfrågor. Det är en väldigt värdefullt insikt i våra kunders beslutsprocesser och underlättar när man ska välja rätt leverantör. Ett annat exempel är Positiva uppgifter om konsumenter. Det är ett effektivt sätt att bekämpa konsumenternas överkonsumtion. Det har blivit allt viktigare när lån och krediter blir alltmer tillgängliga och finns överallt. Vi har utmärkta tjänster både i Finland och Sverige, olika lösningar dock av lagstiftningsskäl. Vill du kommentera våra initiativ The Bill (i Sverige) och Tarkka Fyrkka (i Finland)? Det är två utbildningsinitiativ som vi driver riktade mot ungdomar mellan 15-25 år i Finland och Sverige. Här gör vi stora utbildningsinsatser för att öka kunskapen om privatekonomi och kreditvärdighet, så att ungdomar får en större förståelse för att det är viktig att hålla koll på sin egen privatekonom. Även vad de kan göra för att öka sin egna personliga kreditvärdighet. Här anser jag att vi tar ett stort samhällsansvar. I att utbilda unga inom ekonomi har såklart både företag, föräldrar och skola ett gemensamt ansvar. Vi på Asiakastieto Group vill bidra inom de områden vi kan för att öka ungas kunskap om privatekonomi, det är en stor viktig pusselbit för ett hållbart samhälle i framtiden, avslutar Jukka. Tack för pratstunden Jukka! /Victoria Är du nyfiken att läsa mer om våra initiativ för ungdomar läs mer här: The Bill Meetup Tarkka Fyrkka (På finska)

Enklare tillträden

Nu har vår tjänst Tambur varit igång sedan våren 2018. Varje dag registreras nästan 300 nya bostadsaffärer i systemet och det är en ökande trend. Och jag förstår varför. Mäklarbranschen talar om en revolution. Det känns fantastiskt. Vad är egentligen Tambur? Det är en digital tjänst som underlättar hanteringen av bostadstillträden för mäklare, mäklarassistenter och bankhandläggare. I portalen kan man på ett säkert sätt dela information med alla som ska ha tillgång till den. Tambur är en kostnadsfri tjänst (för mäklarfirmor), som är utvecklad genom ett samarbete mellan bankerna, mäklarorganisationerna och UC. Vi på UC fick förmånen att prata med en av våra användare, Erik Andersen på Svensk Fastighetsförmedling, och så här beskriver han fördelen med att använda tjänsten. ”De flesta i branschen drömmer om att kunna lägga mindre tid på administration och istället arbeta mer proaktivt och boka in fler kundmöten till exempel. Det blir möjligt tack vare Tambur. Det frigör så mycket tid nu när allt finns samlat i portalen. Dessutom spenderar jag mycket mindre tid i telefonköer hos bankerna nu. Jag behöver till exempel inte längre jaga runt efter lösenuppgifter, utan de uppdateras av banken i portalen, både när ärendet läggs upp och på tillträdesdagen. Det som förr tog minst en timme tar bara en kvart idag.” Nyfiken på att läsa mer om hur Erik på Svensk Fastighetsförmedling upplever tjänsten? Då kan du läsa mer här.