Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation i alla dess former. Hon har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som marknads- och kommunikationschef. Hon älskar att vistas i naturen, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet, gillar de småländska skogarna där hon har sina rötter och havet där hon tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland.

Nytt utseende för dig som loggar in på uc.se

Vi på UC fortsätter våra digitala utvecklingssatsningar. Inom kort kommer det därför även gå att köpa enstaka kreditupplysningar, fordonsrapporter och bolagsinformation direkt via uc.se. Med anledning av denna nysatsning kommer vi inom kort även justera inloggningsförfarandet via uc.se. Utseendet, för dig som befintlig inloggad användare av tjänsterna Ta en UC, UC Spektra, UC Selekt, UC Direkt och UC Kreditbeslut, kommer därför se lite annorlunda ut framöver. Vi gör denna förändring för att det ska bli ännu smidigare för dig som kund. Idag visas våra olika UC tjänster i en rullmeny högst upp till höger på uc.se innan du loggar in. Framöver kommer du att logga in först, och därefter kommer de tjänster som du använder att visas och tillgängliggöras för dig. Vi rekommenderar att du alltid loggar in med stark autentisering, till exempel BankID, för att komma åt tjänster som innehåller affärs- och/eller kreditinformation. Du kommer naturligtvis även i fortsättningen att ha möjlighet att logga in med övriga inloggningsmetoder så som användarnamn och lösenord för att komma åt andra tjänster. Behöver du uppdatera dina egna personliga inställningar eller komma åt tjänster som ”Mina Användare” och ”Administrera bevakningsobjekt”, så kommer den länken i inloggat läge att nu byta namn från ”Inställningar” till ”Min administration”. Du kommer att hitta ”Min Administration” bland dina andra tjänster när du har loggat in. För dig som inte idag är inloggad användare så kommer jag inom kort berätta lite mer om vilka nya köpmöjligheter av vår affärsinformation som kommer finnas på uc.se. Hälsningar Victoria

GDPR är här och så behandlar vi information om dig

I dag träder GDPR i kraft. Med tanke på detta vill jag passa på att påminna om våra integritetspolicys för våra olika verksamheter, moderföretag, dotterbolag, webbplatser och produkter och tjänster. Är du företagskund eller privatkund till oss så har du redan fått utskick med information om våra uppdaterade villkor, avtal och våra integritetspolicys. UC-koncernens roll är att samla in, förädla och tillhandahålla information och tjänster på ett säkert och bra sätt. Den verksamhet som bedrivs inom UC gynnar många olika intressenter och är till nytta för flera av samhällets olika aktörer. Vår verksamhet styrs därmed också av flera olika lagstiftningar, där så klart den nya Dataskyddsförordningen och Kreditupplysningslagen är tongivande. En viktig del i skyddet är att vi vill informera dig om de behandlingar som utförs. Därför beskriver vi i våra integritetspolicys vilka syften vi har med informationsbehandlingen, vilken rättslig grund som föreligger i de olika fallen, vilken information vi behandlar, vem som tar del av informationen, när den gallras samt vilka rättigheter du har som registrerad.Har du frågor är du välkommen att höra av dig till vår kundservice. Här hittar du länkarna till våra integritetspolicys: UC.se Allabolag.se Minuc.se Har du frågor om våra kreditupplysningar så kan du läsa mer här: UC.se/upplysningskopian Hälsningar Victoria

Husman Hagberg nöjda Tambur-användare

Äntligen är den här! WebbportalenTambur. Tjänsten är framtagen i samarbete mellan UC, bankerna och mäklarorganisationer runt om i Sverige. I portalen samlas all kommunikation som behöver utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet. I höstas smyglanserades tjänsten som en pilot för att mäklare och banker skulle kunna testa. Förra veckan lanserades Tambur skarpt för alla banker och mäklare och mäklarassistenter i hela Sverige. Vi fick en pratstund med Therese Delgado som jobbar som säljkoordinator på Husman Hagberg i Viksjö utanför Stockholm. Hon är assistent till tio mäklare och lägger mycket tid på den ofta tunga och manuella hanteringen som tillträden innebär. Hon fick förmånen att testa Tambur redan i höstas. "Det är mycket information att samla in, förbereda och hantera. Jag lägger mycket tid i telefon och på e-post för att få tag på uppgifter och rätt personer. Olika banker har olika rutiner vilket försvårar ytterligare. Det blir ett lyft för alla som jobbar med det här när all information samlas på ett ställe i Tambur”. Tambur håller reda på säljarens lån på bostaden, fullmakt för mäklaruppdrag, lösenbelopp, pantbrev och köpekontrakt. Dessutom blir hanteringen av konfidentiella uppgifter säkrare eftersom de hanteras i systemet istället för via e-post eller telefon. Therese tillägger: ”Tamburkommer att frigöra tid som jag kan lägga på det som jag verkligen brinner för, kundkontakten. Att vara proaktiv och att följa upp att kunderna är nöjda är så viktigt – men det är svårt att hinna med allt som det är idag”. Här kan du ta del av hela intervjun med Therese. Vill du veta mer om Tambur? Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi till dig!

Så använder DBT Företagslån tjänsten UC KYC

Enligt nya och förändrade lagar och förordningar om penningtvätt och finansiering av terrorism finns ett stort behov av stöd och hjälp hos banker och finansiella bolag att med kvalitet kunna efterleva god kundkännedom och säkerställande av verklig huvudman. Förra året lanserade vi på UC därför tjänsten UC KYC. Tjänsten innebär en automatisering och en förstärkning i KYC-processen där banker och finansiella bolag är skyldiga att göra vissa kontroller enligt penningtvättsregelverken. Idag gör företagen mycket av arbetet manuellt genom att sätta upp sina egna processer och göra egna tolkningar. En av våra första kunder var DBT Företagslån, en nytänkande och innovativ aktör inom lån till små och medelstora företag. Vi fick en pratstund med deras vd Alexis Kopylov som ser stora fördelar med tjänsten. ”KYC är en effektiv, modern, säker och digital lösning för våra kunder. Tjänsten bidrar till att tid frigörs som vi framöver kan lägga på kundrelationen och vår kärnverksamhet”. Som finansiell aktör kan du med andra ord bryta ut mycket av din process vilket bidrar till standardisering, effektivisering, tidsbesparing och resursbesparing. Det leder till en högre effektivitet när företaget tar sig an nya kunder. Alexis Kopylov anser också att digitaliseringen är en av tjänstens styrkor. ”Fördelen för oss primärt är effektiviseringen genom digitalisering. Tjänsten som sådan är en innovativ lösning som effektiviserar vår kreditprocess som blir mer okomplicerad för både kunden och oss utan att ge avkall på säkerhet och regelefterlevnad.” Alexis lyfter också fram allt arbete som vi på UC lagt ner på att hantera den juridiskt komplicerade strukturen i regelverken genom att kundanpassa processen för användarna hos kunden och för kunden själv. Han poängterar även de säkerhetsaspekter som är inbyggda i tjänsten. ”Det är en säker tjänst som gör att vi kan säkerställa att den information vi får vid lånetillfället kommer från rätt part. Tjänsten har också en notifieringsfunktion som säkerställer hållbar uppföljning och en långsiktig kvalité i våra kundrelationer. Här kan du läsa hel artikel om DBT och vår tjänst UC KYC. Hälsningar Victoria

Så arbetar du effektivt med personas

För två år sedan gjorde vi själva inom UC-koncernen ett omfattande arbete med att ta fram nya personas för våra olika erbjudanden, både på företagssidan och konsumentsidan. Visste du förresten att vi på UC erbjuder tjänster som kan hjälpa dig som är marknadsförare, säljchef eller affärsutvecklare i arbetet med att ta fram personas? Du har säkert hört talas om personas tidigare, men kanske inte riktigt landat i vad det egentligen är, eller hur de ska användas? Personas är en fiktiv person som representerar målgruppen för en viss produkt, tjänst eller ett erbjudande. För oss själva på UC var det en förutsättning att få dessa på plats innan vi till exempel gjorde om våra webbplatser uc.se och minuc.se, vilka vi lanserade 2016 respektive 2017. Om du ska lyckas med ett effektivt digitalt marknadsföringsarbete baserat på relevant innehåll så är det helt enkelt en förutsättning med denna djupa kundinsikt. Särskilt viktigt är det när du behöver skapa relevant innehåll för kunden, när kunden i sin kundresa är i fasen av att göra research och att jämföra en viss leverantör med en annan leverantör. Genom att ha arbetat fram personas vet du på en gång hur du ska formulera dig, vilken typ av artiklar som är relevanta, vad din webbplats ska innehålla och hur du ska lägga upp ditt sök/seo-arbete. Vi själva använder våra personas löpande i vår innehållsmarknadsföring men de är också till hjälp när vi nu sitter och ska paketera om nya produkter och tjänster för vår onlinetjänst allabolag.se. Insikt i kundens behov, beteenden och drivkrafter Som kanske inte alla vet, så erbjuder ju vi på UC flera olika marknadsföringstjänster och verktyg för att arbeta med kundinsikt och målgruppsanalyser. Perfekta verktyg som vi på UC själva använt oss av när vi tagit fram våra egna personas för våra privattjänster, för allabolag.se och för alla våra företagstjänster. Det har gjort att vi fått fram nya kundinsikter på djupet utifrån behov, beteende, information om hur en viss personas helst vill få kommunikation och marknadsföring. Vi har också fått information om deras digital vanor, inkomst, fritidsintressen och drivkrafter. Självklart anonymiserar vi all data från personuppgifter innan vi gör analyserna. I vissa fall har vi kompletterat datadriven analys med djupintervjuer med befintliga kunder och potentiella kunder. Ett tips när du ska komma igång med detta arbete hos dig är att du involvera många olika medarbetare i processen. Kunskapen från analys och samtal arbetade vi sedan ner i olika personas. Just nu arbetar vi med 18 olika personas för våra olika erbjudanden. Och det är ett ständigt pågående arbete. Så här kommer du igång Börja med en workshop internt där ni identifierar vilka produkter som är mest prioriterat att ni tar fram personas för. Ta sedan fram data om dina befintliga kunder som köper dessa produkter och analysera informationen utifrån vilken roll och befattning har de, vilka utmaningar de står inför i sin arbetsvardag? Komplettera gärna med information om utbildning, demografi och så vidare. Var bor dem, hur jobbar dem, hur ser deras fritid ut, vad är deras drivkrafter? Vilka sociala kanaler kan dina personas tänkas använda? Och vilka andra digitala kanaler använder de för att söka information, interagera med andra och så vidare? Och sist men inte minst, vilka frågor kommer en persona att ställa under sin köpresa, medan de gör research och jämför? Komplettera med några djupintervjuer med befintliga kunder och potentiella kunder. Sammanställ allt analysmaterial i en eller flera personas utifrån ovan. Har du inte resurser eller kompetens själv, ta hjälp externt. Här kan du läsa mer, och ta gärna kontakt med mina kollega Henrik von Marten, som är expert på kundanalys hos oss, så hjälper han dig att komma igång. Här kan du läsa mer och boka ett kom-igång-möte. Ha det bra så länge! Victoria