Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation i alla dess former. Hon har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som marknads- och kommunikationschef. Hon älskar att vistas i naturen, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet, gillar de småländska skogarna där hon har sina rötter och havet där hon tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland.

Äntligen kan du köpa av oss – direkt online via uc.se

Är du på väg att sluta ett nytt samarbetsavtal med en ny affärspartner? Eller ska du just anlita en hantverkare för ett renoveringsprojekt där hemma? Visst vore det skönt att veta om den du ska jobba med eller ska anlita har sin ekonomi i ordning? Och det snabbt. Med vår nya e-commerce plattform kan vi erbjuda dig olika typer av bolagsinformation snabbt, enkelt och online. Till exempel är kreditupplysningar på företag en av de produkter som du nu kan köpa direkt via uc.se. Vi erbjuder även årsredovisningar, registreringsbevis och bolagsordningar. Det spelar ingen roll om du är privatperson eller företagare, allt som behövs är att du har ett bankkort och ett namn eller organisationsnummer på det bolag du vill ha upplysningar om. Tidigare behövde du vara avtalskund för att kunna göra detta. Nu går det att alltså att köpa upplysningar styckevis precis när du har behov av det. Och du får dem direkt, utan väntetid. UC Standard är mest populär Vår i särklass populäraste produkt är företagskreditupplysningen UC Standard. En vanlig fråga som jag brukar få är om det är svårt att tyda en kreditupplysning för den som inte är van. Det är det inte, jag lovar. Vi på UC är kända för vårt trafikljus som med röd, grön eller gul färg pedagogiskt visar på risken för att ett företag kommer hamna på obestånd inom ett år. Det är bara ett exempel på hur vi hjälper dig att tolka upplysningen. Och själva förutsägandet, det gör vi bra. Riktigt bra. UC är faktiskt världsledande på att ta fram pricksäkra analysmodeller. Våra fantastiska modellutvecklare är grymt kompetenta! Victoria Det här är de produkter du nu kan köpa online: Företagsupplysning – information om ett företags kreditvärdighetÅrsredovisning – sammanställning av ett företags räkenskapsårBolagsordning – hur är företag är uppbyggtRegistreringsbevis – vilka som har rätt att teckna avtal för ett företags räkningFordonsuppgifter - information om ett företags fordon

Starkare värdering hos företag med registrerade varumärken

En av mina finska kollegor på Asiakastieto har skrivit en intressant artikel om hur kreditvärderingen för företag som innehar varumärken är klart högre, än för företag i genomsnitt. Jag tyckte det var så intressant så jag vill gärna dela med mig av detta till er. Ett varumärke är ju ett sätt att skydda företagens rättigheter och att skilja sig från sina konkurrenter. Det är främst avsett att användas i näringsverksamhet, men lika enkelt kan en privatperson söka och inneha ett varumärke. Enligt våra kollegor på Suomen Asiakastieto Oy så hade omkring 11 200 företag olika registrerade varumärken, med en sammanlagd omsättning på ungefär 191 miljarder euro. 63 procent av dessa företag innehar endast ett varumärke, men i synnerhet har stora företag använt varumärken för att skydda sina produkter eller tjänster. Företag såsom Valio, Orion och Veikkaus har exempelvis över 300 registrerade varumärken, vilket tyder på en välplanerad affärsverksamhet där syftet är att skydda sina rättigheter.Frågan är då om detta spelar någon roll när det kommer till rör värderingen av ett företag? Väsentlig skillnad bland företag Bland samtliga aktiva företag utan registrerade varumärken är 15 procent av dem värderade som starka (AAA eller AA+). Motsvarande andel hos varumärkesföretag är 32 procent, alltså över dubbelt så stor. Asiakastietos 7-stegiga värderingsmall Rating Alfa beaktar och kombinerar information om ekonomi, verksamhet, betalningssätt och ansvarspersoner. Det är därmed möjligt att dra större slutsatser om företagens förmåga att svara för sina förbindelser. Den svenska Patent och registerstyrelsen har nu även publicerat artikeln i sin helhet, här i Sverige. Intressant läsning! Mer information om värderingar kan du läsa här på Asiakastietos webbsida (OBS! På finska). Victoria