Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation och har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som Marknadschef. Hon älskar att vistas i naturen och att vandra, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet och tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, digital transformering, socialt ansvarstagande, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.

Vi inleder samarbete med Fryshuset i syfte att utbilda fler unga i privatekonomi

Vi på UC brinner för att öka kunskapen om privatekonomi hos unga och vill dra vårt strå till stacken för att minska överskuldsättningen i samhället. Inom ramen för vårt initiativ The Bill vill vi möta ännu fler unga. Därför startar vi ett långsiktigt samarbete med Fryshuset för att med gemensam kraft nå ut till fler unga vuxna som kan få inspiration och handfasta tips på hur de kan vässa sin ekonomi. Många unga drömmer om att flytta hemifrån eller resa utomlands men vet inte hur de ska få pengarna att räcka. Idag på framtidsmässan finns vi på plats med monter, vi utbildar från scenen och medverkar i Fryshusets livesända podcast. Vi kommer även ge ut vår tjänst Kreditkollen kostnadsfritt till alla under 21 år. Vi har fått en pratstund med Anna Johansson som är projektledare för Fryshuset Powerhouse och för Fryshusets Framtidsmässa som du kan ta del av här. Hej Anna Johansson, du är projektledare för Powerhouse och även Framtidsmässan som vi medverkar på, kan du berätta kort vad det är? - Powerhouse är en hub på Fryshuset där vi handleder unga med idéer för en bättre värld. Vi vill se fler unga bli sociala entreprenörer och samhällsförändrare. Genom handledningen rustar vi unga med de förmågor och kunskaper som behövs för att de ska kunna gå i fronten för förändringen mot ett mer hållbart samhälle. - Framtidsmässan är ett projekt tillsammans med Fryshusets gymnasium för att sänka tröskeln till studier, jobb eller eget företagande. Syftet är att inspirera och visa vilka valmöjligheter som finns inför framtiden. Vi vet också att många jobb fås genom kontakter, något som vår målgrupp inte alltid har. Genom att bjuda in företag till att möta unga på deras hemmaplan jämnas spelplanen ut lite och tröskeln blir lägre. Vi samarbetar med er på Fryshuset kring att utbilda unga inom privatekonomi – varför är det ett sådant viktigt ämne tror du? -När jag pratar med unga säger många att de tycker det är utmanande med privatekonomi, ofta för att föräldrarna har skött det mesta. Man kanske aldrig har haft ett jobb eller behövt sköta fakturor själv. Men de flesta har ändå en kännedom om konsekvenserna när man inte har koll på sin privatekonomi, men de vet inte hur de ska förhålla sig till det. Det är ju helt avgörande för framtiden att man har koll på sin ekonomi och kanske ännu viktigare när man ska driva ett eget företag eller vill satsa på sin dröm. - Vi ser också att entreprenörskap blir hetare bland unga, och fler intresserar sig för att starta egna företag eller driva projekt. Att hitta en stabil ekonomi ger större utrymme till att följa sina passioner och drömmar. Det går verkligen hand i hand med Fryshusets vision; Vi gör det möjligt för unga, att genom sina passioner förändra världen. Vi sänder ju livepodd om just privatekonomi på Framtidsmässan idag. Vad mer händer under Framtidsmässan och vad hoppas du att de ungdomarna som besöker mässan får med sig?- Under mässan kommer eleverna att få en ordentlig dos av inspiration och energi. Vi har närmre 20 aktörer på plats som kommer inspirera, rekrytera och nätverka med våra unga. Eleverna kommer att få lära sig om do’s and don’ts under intervjun, höra om framtidens yrken från Arbetsförmedlingen och självklart få veta mer om hur de kan förverkliga sina idéer genom Powerhouse. Jag hoppas att de går ifrån mässan med en ny kontakt i sin telefonbok, ett jobberbjudande, nya idéer till vad de vill göra i framtiden och förhoppningsvis är de fyllda till bredden med inspiration till att gå ut och förverkliga sina idéer för en bättre värld! Här kan du läsa mer om The Bill och om du är under 21 år och intresserad av att börja använda vår tjänst Kreditkollen kostnadsfritt så kan du läsa mer här.

#POPCORN2023 – Vi blickar utåt och framåt och engagerar alla!

Vi är precis i början av en väldigt spännande resa inom Asiakastieto Group och jag tänkte dela med mig av vad som händer hos oss just nu. För ett år sedan gick UC och finska Asiakastieto samman och under det här året har det hänt mycket, vi har bland annat förvärvat Proff i Norge, Sverige och Danmark. Efter en period av integration har det blivit dags att se mer utanför verksamheten och tillsammans skapa vår gemensamma framtid i det koncernövergripande projektet POPCORN2023! En viktig del i denna resa är att engagera alla anställda. Det arbetet görs nu under hösten och anställda kan välja i vilken utsträckning de vill delta i processen, det anordnas möten på kontoren, arbetsströmmar med djupare fokus inom vissa ämnen och vi samlar även insikter från kunder och andra externa intressenter. Genom att göra det utvecklar vi vår förmåga att se framåt och utåt inom organisationen. Att se utåt betyder också att vi tar reda på vad som händer i vår affärsmiljö, vilka utmaningar våra kunder står inför och hur framtidens arbete kommer skilja sig från dagens. Sättet vi gör det på, att vi tillsammans skapar det här och engagerar alla i processen samt bjuder in till allas input, har mottagits med stor spänning och engagemang. Anställda har med stort engagemang givit sig in i de olika arbetsströmmarna och under hösten förväntar vi oss att fantastiska saker kommer hända! Jag ser verkligen fram emot denna POPCORN2023 höst! /Victoria

Spaningar från eventet Future of Credit!

I går gick Breakits event Future of Credit av stapeln och min kollega Siri Bengtsson, Nordisk affärsområdeschef för våra erbjudanden gentemot SME och Konsumenter, var en av huvudtalarna på eventet. Det var en otroligt givande och inspirerande eftermiddag på Scandic Downtown Camper. Här tänkte jag kort dela med mig med lite inspiration och mina spaningar från eventet. Future of Credit (B2B edition) vänder sig till alla som jobbar inom företagsmarknaden för lån och finansiella tjänster. Den senaste tiden har det kommit en rad olika uppstickare som tar sig an finansiella företagstjänster på ett nytt sätt. Det handlar bland annat om nya sätt att göra företagslån, factoring, leasing och att ge krediter på. Ett exempel är låneutmanaren DBT, som vill rita om spelplanen för lån till Sveriges små och medelstora företag. Jag fick på eventet möjlighet att lyssna till DBTs grundare ochvd,Alexis Kopylov, som berättade mer om deras digitaliseringsarbete kopplat till deras kreditresa och hur de vill förändra lånesektorn. Min kollega Siri Bengtsson delade med sig av våra mest relevanta insikter och data kring vad svenskar vill veta om svenska företag och hur Allabolag kan vara en viktig partner. Visste du att det görs två miljoner sökningar på företag varje månad på allabolag.se? Och om du inte redan visste det är Allabolag sedan många år en av UCs tjänster till företag och företagare. Linn Hoel Ringvoll, juridisk direktör på lånetjänsten Kameo, pratade om crowdlending. De har själva byggt enplattform där privatpersoner går ihop och finansierar lån till småföretag. Hon pratade om hur crowdlending-branschen ser ut i Skandinavien just nu – och vad Sverige, Norge och Danmark kan lära sig av varandra.Nu när vi på UC och Asiakastieto Group själva är etablerade i både Sverige, Finland, Norge och Danmark så var det oerhört givande med denna nordiska utblick. Vidare tyckte jag att Lina Nätterlund, kreditchef på den digitalauppstickaren Froda, som erbjuder lån för småföretagare, gjorde intressanta spaningar och hon berättade hur de utvecklat en digital lönsam tjänst för AI-baserad kreditbedömning. Ett rakt igenom inspirerande event med många spännande framtidsspaningar. Och på tal om framtidens finanstjänster: vi håller själva just nu på att titta mer på framtidens PSD2 lösning. Är du intresserad av det kan du läsa mer här.

Nu har 100 000 bostadstillträden registrerats i Tambur

Nu har vår digitala plattform Tambur varit igång i drygt ett år och i slutet av augusti så hade hela 100000 bostäder bytt ägare eller är i processen via Tambur. Fantastiskt roligt att så många redan använder tjänsten! Tambur är en portal som förenklar och effektiviserar administrationen i samband med ett bostadsköp.I portalen Tambur samlas all information och kommunikation som behöver utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet. Idag är det ungefär 240 olika mäklarfirmor, nio banker och 54 Sparbanker som dagligen använder sig av Tambur. Det är sju bolånebanker som tillsammans med UC utvecklat tjänsten; Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB och Swedbank. Tjänsten är öppen för andra bolåneaktörer. Även två mäklarorganisationer har varit med om att ta fram tjänsten, och det är FMF och Mäklarsamfundet. Före och efter Tambur Många i mäklarbranschen beskriver Tambur som en revolution. Det finns en tid före Tambur och en tid efter. Vad är det då som är så revolutionerande? Mäklarassistenten Erik Andersen från Svensk Fastighetsförmedling utrycker sig så här om tjänsten: – De flesta i branschen drömmer om att kunna lägga mindre tid på administration och istället arbeta mer proaktivt och boka in fler kundmöten till exempel. Det blir möjligt tack vare Tambur. Det frigör så mycket tid nu när allt finns samlat i portalen, säger Erik Andersen. Här kan du läsa en längre intervju med Erik. Avslutningsvis vill jag nu bara skicka ett stort tack till alla mäklare, mäklarassistenter och bankhandläggare i Sverige för att vi tillsammans med er nu kunnat digitalisera tillträdesprocessen av bostäder!