Victoria Preger

Nordisk marknads- och kommunikations direktör

Victoria brinner för kommunikation och har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som Nordisk marknads- och kommunikations direktör. Hon älskar att vistas i naturen och att vandra, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet och tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, digital transformering, socialt ansvarstagande, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.

Tack 2019! Ett förändringens år med många nya insikter

Ännu ett händelserikt år har snart gått. Vi är tacksamma för de nya insikter vi fått tillsammans med dig som kund under året. Det har hänt mycket hos oss under 2019. Några av sakerna är att vi har gjort det enklare för dig att kontrollera vem du gör affärer med genom tjänsterna Verklig huvudman, Firmatecknare samt Betalningsförmåga företag. Utbildningsutbudet har breddats under året inom ramen för UC Business School, och vi har lanserat flera nya kurser i exempelvis att bedöma enskild firma och att förstå balans och resultaträkningen. Vi har även lanserat tjänsten GDPR-hjälpen - en lättanvänd molntjänst som stöttar dig i arbetet med att uppfylla lagkraven. Tjänsten hjälper dig att hantera dina kundregister tryggt och säkert samtidigt som de blir åtkomliga vart du än befinner dig. Open Bakning och PSD2 har även varit på tapeten och vi håller på att utveckla en tjänst kopplat till just det. Under nästa år kommer vi kunna berätta mer om det! I höstas lanserade vi även Digital kopia vilket innebär att du äntligen aktivt själv kan välja att få alla dina kreditupplysningar digitalt i stället för papperformat i posten. Vi har även anordnat och deltagit i events, bland annat i vår strävan att utbilda unga vuxna i privatekonomi då vi har inlett ett långsiktigt samarbete med Fryshuset. Vi har även varit med på the Sales Conference och suttit både i jury samt träffat våra kunder som använder våra tjänster inom sälj- och marknadsbearbetning. Kanske var du också en av dem som deltog på någon av våra tre energifyllda UC-dagar i Malmö, Göteborg och i Stockholm? På vår sajt allabolag.se har vi lanserat en abonnemangstjänst där du förutom att få sidan helt reklamfri även kan se bland annat estimerat värde på ett bolag, befattningshistorik och bolagshändelser och historik. Det har hänt en hel del hos oss internt också. I våras förvärvade vi Proff i Norge, Danmark och Sverige och i och med det har vi välkomnat ytterligare 60 entusiastiska kollegor. Vi har också engagerat alla medarbetare i Finland, Sverige, Norge och Danmark i ett omfattande fyraårigt strategiarbete. Resultatet av detta arbete kommer vi berätta mer om under nästa år när alla pusselbitar är klara. Vi brinner för att fortsätta utveckla framtidens lösningar som på olika sätt kan underlätta för dig när du jobbar med dina sälj- och marknadsföringsprocesser, dina kreditprocesser eller dina olika beslutsprocesser där du behöver korrekt, relevant och analyserad information. Tack för att vi fått ditt förtroende och tack för ditt samarbete med oss under 2019. Vi på UC ser fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med dig under 2020. Jag vill nu passa på att tacka alla våra kunder, medarbetare och partners för ett fantastiskt 2019 och önska er alla en fin start på 2020! / Victoria

Så undviker du bedrägerier och ID-kapning

Jultider är högsäsong för många saker, och så även för bedrägerier. Vi har på senaste tiden fått in många samtal från oroliga människor som misstänker att deras identitet har använts till att ta krediter och lån, en så kallad ID-kapning. Något som är väldigt stressande för den som drabbas. Men det finns snabb hjälp att få. Ett vanligt upplägg som vi hör om just nu är att man får ett sms där det står att ett lån eller dyra varor på kredit har beviljas i ens namn. Den som får smset blir såklart skärrad då den inte har ansökt om någon kredit eller köpt några dyra varor på kredit. Smset innehåller inget företagsnamn och det finns ingen orderbekräftelse. Längre ned står ”Vill du ha hjälp ring vår Kundservice”. När personen i fråga ringer Kundservice är de samarbetsvilliga och tipsar om ett annat företag där man kan lägga en spärr på sitt personnummer mot fortsatta bedrägerier. Spärren kostar allt från några hundra upp till tusen kronor. Senare visar det sig att någon spärr inte har gjorts och själva bedrägeriet är att få människor att betala för en spärr som de inte ens behövde, och som i praktiken inte finns. Så var vaksam på sms från okända nummer eller företag, och tänk ett varv till innan du agerar! Hur ska du agera om du misstänker ID-kapning? Misstänker du att du är utsatt för ett bedrägeriförsök ska du i första hand ringa till polisen och gör en anmälan. Sen kan du ringa till oss så kan vi lägga en tillfällig bedrägerispärr på ditt personnummer. Om du kompletterar med polisanmälan kan du få spärren förlängd. Vi har sedan många år tillbaka ett samarbete med de stora kreditupplysningsaktörerna så vi spärrar ditt personnummer även hos övriga anslutna kreditupplysningsföretag: Bisnode, Syna, Creditsafe och Decidas. Att spärra sitt personnummer är gratis men du måste kunna bevisa att du är utsatt för ett pågående bedrägeri, det går inte att göra i förebyggande syfte. Spärren försvårar för fortsatta bedrägerier och du kan i lugn och ro reda ut vad som har hänt och agera. En bedrägerispärr är enkelt att be om, så fort du misstänker en ID kapning ta kontakt med oss! Om det skulle visa sig att spärren inte behövs kan du enkelt häva den antingen via telefon eller online. Om det skulle visa sig att spärren inte behövs kan du häva den online via MinUC eller genom att fylla i en blankett som skickas hem till dig. Våra tips för att undvika ID-kapning Spärra obehörig adressändring hos Skatteverket, då kan ingen ändra din adress utan din vetskap. Skaffa en brevlåda som går att låsa och om du är bortrest en längre tid be en granne eller vän tömma postlådan medan du är borta. Håll koll på ditt kontoutdrag och kontakta din bank om du ser konstiga transaktioner. Var observant och kritisk när någon kontaktar dig via telefon, sms eller e-post. En legitim bank ringer aldrig upp och ber dig om ditt BankID så lämna aldrig ut det över telefon Lämna aldrig ut ditt personnummer, kort eller kontonummer i onödan. Om du trots allt drabbas, ring polisen! I andra hand ringer du till oss eller till någon av de stora kreditupplysningsföretagen så får du hjälp. Vill du vara extra säker har vi även tjänster för ID-skydd, läs mer här! /Victoria Preger

Vi inleder samarbete med Fryshuset i syfte att utbilda fler unga i privatekonomi

Vi på UC brinner för att öka kunskapen om privatekonomi hos unga och vill dra vårt strå till stacken för att minska överskuldsättningen i samhället. Inom ramen för vårt initiativ The Bill vill vi möta ännu fler unga. Därför startar vi ett långsiktigt samarbete med Fryshuset för att med gemensam kraft nå ut till fler unga vuxna som kan få inspiration och handfasta tips på hur de kan vässa sin ekonomi. Många unga drömmer om att flytta hemifrån eller resa utomlands men vet inte hur de ska få pengarna att räcka. Idag på framtidsmässan finns vi på plats med monter, vi utbildar från scenen och medverkar i Fryshusets livesända podcast. Vi kommer även ge ut vår tjänst Kreditkollen kostnadsfritt till alla under 21 år. Vi har fått en pratstund med Anna Johansson som är projektledare för Fryshuset Powerhouse och för Fryshusets Framtidsmässa som du kan ta del av här. Hej Anna Johansson, du är projektledare för Powerhouse och även Framtidsmässan som vi medverkar på, kan du berätta kort vad det är? - Powerhouse är en hub på Fryshuset där vi handleder unga med idéer för en bättre värld. Vi vill se fler unga bli sociala entreprenörer och samhällsförändrare. Genom handledningen rustar vi unga med de förmågor och kunskaper som behövs för att de ska kunna gå i fronten för förändringen mot ett mer hållbart samhälle. - Framtidsmässan är ett projekt tillsammans med Fryshusets gymnasium för att sänka tröskeln till studier, jobb eller eget företagande. Syftet är att inspirera och visa vilka valmöjligheter som finns inför framtiden. Vi vet också att många jobb fås genom kontakter, något som vår målgrupp inte alltid har. Genom att bjuda in företag till att möta unga på deras hemmaplan jämnas spelplanen ut lite och tröskeln blir lägre. Vi samarbetar med er på Fryshuset kring att utbilda unga inom privatekonomi – varför är det ett sådant viktigt ämne tror du? -När jag pratar med unga säger många att de tycker det är utmanande med privatekonomi, ofta för att föräldrarna har skött det mesta. Man kanske aldrig har haft ett jobb eller behövt sköta fakturor själv. Men de flesta har ändå en kännedom om konsekvenserna när man inte har koll på sin privatekonomi, men de vet inte hur de ska förhålla sig till det. Det är ju helt avgörande för framtiden att man har koll på sin ekonomi och kanske ännu viktigare när man ska driva ett eget företag eller vill satsa på sin dröm. - Vi ser också att entreprenörskap blir hetare bland unga, och fler intresserar sig för att starta egna företag eller driva projekt. Att hitta en stabil ekonomi ger större utrymme till att följa sina passioner och drömmar. Det går verkligen hand i hand med Fryshusets vision; Vi gör det möjligt för unga, att genom sina passioner förändra världen. Vi sänder ju livepodd om just privatekonomi på Framtidsmässan idag. Vad mer händer under Framtidsmässan och vad hoppas du att de ungdomarna som besöker mässan får med sig?- Under mässan kommer eleverna att få en ordentlig dos av inspiration och energi. Vi har närmre 20 aktörer på plats som kommer inspirera, rekrytera och nätverka med våra unga. Eleverna kommer att få lära sig om do’s and don’ts under intervjun, höra om framtidens yrken från Arbetsförmedlingen och självklart få veta mer om hur de kan förverkliga sina idéer genom Powerhouse. Jag hoppas att de går ifrån mässan med en ny kontakt i sin telefonbok, ett jobberbjudande, nya idéer till vad de vill göra i framtiden och förhoppningsvis är de fyllda till bredden med inspiration till att gå ut och förverkliga sina idéer för en bättre värld! Här kan du läsa mer om The Bill och om du är under 21 år och intresserad av att börja använda vår tjänst Kreditkollen kostnadsfritt så kan du läsa mer här.