Banker säger upp plattformsavtalet för Tambur med Enento

Pressmeddelande mar 24, 2022 11:48

Bankkonsortiet har informerat Enento Group (där UC AB ingår) om att de kommer att använda sin rätt att köpa loss plattformen för bostadstransaktionsprocesser som används av banker och fastighetsmäklare i Sverige.

UC, som är en del av Enento Group, tillhandahåller en plattform för att stödja bostadstransaktionsprocesser för banker och fastighetsmäklare under varumärket Tambur. Detta är en tjänst som bolaget har utvecklat under de senaste åren baserat på ett samarbetsavtal med ett konsortium av sju banker i Sverige.

Konsortiet har nu informerat Enento om att de kommer att använda sin rätt att köpa plattformen som består av programvara och källkod. UC, som är en del av Enento Group, kommer fortsätta att tillhandahålla tjänsten Tambur för bostadstransaktioner fram till överlämningsdagen i mitten av 2023. Förhandlingarna om villkoren för överföringen fortsätter och detaljerna i överenskommelsen kommuniceras efter att förhandlingarna avslutats.

Enento kommer fortsätta att driva sin övriga affärsverksamhet relaterad till fastighetstjänster på den svenska marknaden precis som tidigare.

- Användarna av Tambur, som består av bankhandläggare, mäklare och mäklarassistenter kommer att kunna fortsätta använda tjänsten precis som tidigare. Vi kommer att driva tjänsten minst ett år framåt, då bankerna tar över driften av tjänsten. Våra goda relationer och nära samarbete med bankerna fortsätter med andra ord precis som tidigare, säger Jeanette Jäger, CEO, Enento Group.

Även om tjänsterna baserade på plattformen kommer att upphöra under 2023, så kommer bolagets interna affärsområde Digital Processes fortsätta att tillhandahålla fastighets- och lägenhetsinformationstjänster, inklusive bostadsvärderingstjänster och risktjänster precis som tidigare.

Innan den slutliga transaktionen måste bankerna få godkännande från EU:s konkurrensmyndigheter.

Kontakt:
Heikki Ylipekkala