Jeanette Jäger utsedd till ny koncern vd för Enento Group

Pressmeddelande jul 15, 2021 08:37

Jeanette Jäger har idag utsetts till ny koncern vd för det nordiska affärs- och kreditinformationsföretaget Enento Group. Jeanette tillträder sin nya tjänst den 1 januari 2022. I Sverige är Enento Group verksamma under varumärkena UC, Allabolag och Proff.

Jeanette Jäger har bred erfarenhet från bank- och finanssektorn i Norden och har haft flera ledande positioner inom IT, finans, sälj och marknadsföring. Sedan 2016 har hon jobbat för det svenska företaget Bankgirot, först som vice president Digital Services och sedan 2017 som vd. Tidigare har hon bland annat haft ledande roller inom företaget Tieto och TDC Communication.

- Jeanette har djup kompetens inom digital finansverksamhet och har även bred erfarenhet från olika roller i utvecklingsprojekt och i nordiska företag. Jeanette har även tidigare varit involverad i stora IT plattforms projekt, liknande det som vi nu jobbar med inom Enento Group. Hennes kompetens passar på ett utmärkt sätt in på det som krävs framöver när vi nu vill fortsätta att utveckla Enento Group, säger Patrick Lapveteläinen, styrelseordförande för Enento Group.

- Enento Group är en av de ledande nordiska leverantörerna av digitala affärs- och kreditinformationstjänster, vars tillväxt och expansion i Norden de senaste åren varit imponerande. Jag känner stor entusiasm över att tillträda denna tjänst i detta spännande skede som företaget befinner sig i. Jag ser fram mot att utveckla samhällsviktiga och hållbara tjänster med kundernas behov i centrum och att få fortsätta bygga företaget nordiskt tillsammans med organisationen, säger Jeanette Jäger.

Den 21 april 2021, kommunicerades att den nuvarande koncern vd:n Jukka Ruuska sagt upp sig för att ta sig an nya utmaningar utanför Enento Group. Han hade då varit verksam i bolaget i närmare tio år. Jukka Ruuska fortsätter som koncern vd fram till den 31 oktober 2021.

För mer information:
    Patrick Lapveteläinen, Styrelseordförande Enento Group