Färsk statistik från UC visar: Tunga branschers ras fortsätter även i år

Pressmeddelande feb 01, 2018 08:00

Färsk statistik från UC visar att svenska företagskonkurser för januari månad minskar med 7 procent. Däremot fortsätter vissa branschers ras, en trend som UC såg under hela 2017.

Färsk statistik från UC visar att antalet företagskonkurser i januari minskar med 7 procent.

- Det är med ett litet hopp om framtiden vi ser denna inledning på 2018. Ute i landet ser vi att ungefär hälften av alla län minskar vad gäller företagskonkurser, vilket är betryggande, inleder Richard Damberg, ekonom och utbildningsansvarig på UC.

Tunga branschers ras fortsätter även 2018

UCs statistik visar att den negativa trend större branscher har dragits med under föregående år håller i sig, och majoriteten av de större branscherna inleder året med ökat antal konkurser. Byggbranschen ökar med 8 procent, detaljhandeln med 9 procent och hotell- och restaurang med hela 24 procent. En uppstickare i sammanhanget är transportsektorn, vars konkurser ökar med 26 procent.

- Trenden med ökade konkurser för bygg, detaljhandel och restauranger fortsätter. Det är en trend som har hållit i sig sedan hösten 2016 och vi ser ingen avmattning. I byggbranschen är de små ROT-bolagen särskilt utsatta. En förklaring är att renoveringsvågen är över efter de förändrade ROT-avdragsreglerna. Under 2017 gjordes ROT-avdrag för en halv miljard mindre än under 2016 bara i Stockholm. Det påverkar självklart de små byggbolagen negativt, kommenterar Richard Damberg.

- Transportsektorn brukar gå bra i högkonjunktur. Och det syns också i antalet bolag i sektorn. Antalet bolag växer med 6 procent varje år, och antalet kreditvärdiga bolag växer stadigt. Men antalet bolag med problem ökar också, avslutar Richard Damberg.

Länskarta januari

Om UCs konkursstatistik för 2018
UCs konkursstatistik omfattar aktiebolag, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer. Från och 2018 kommer den månatliga konkursstatistiken mäta första till sista dagen per månad. Sker månadsskiftet på en helg eller röd dag kommer statistiken mätas från den första till den första tillgängliga arbetsdagen.

Vår länsstatistik redovisas genom att aktuell månad jämförs med samma månad föregående år.

Den statistik vi visar för branscherna är den procentuella utvecklingen jämfört med samma period föregående år.

På.uc.se/konkursstatistik kan du numera se en karta över företagskonkurser på länsnivå. Du kan även ladda ner kartan med statistik per månad eller totalt över året.

För mer information om UC och den fullständiga konkursstatistiken, läs mer på: www.uc.se/konkursstatistik/