Med Tambur får du mer tid för kunden

Inom kort lanseras Tambur, en webbportal för smartare tillträden. Vi fick en pratstund med Therese Delgado som snart är färdig mäklare. Idag arbetar hon som säljkoordinator på Husman Hagberg och hjälper till vid tillträden. Med Tambur kommer hon att få mer tid över till kundvård och slippa administrativt krångel.

Att bli fastighetsmäklare är en dröm som Therese har haft ända sedan gymnasiet. Det som lockar henne är att få hjälpa människor. 

– Jag älskar att göra människor glada och nöjda. Tidigare har jag arbetat inom försäljning och som dekoratör, men det var först under min föräldraledighet som jag insåg att jag kunde kombinera de här två världarna genom att utbilda mig till mäklare.

Det är några månader kvar på utbildningen och samtidigt skaffar sig Therese värdefull arbetslivserfarenhet som säljkoordinator på Husman Hagberg i Viksjö utanför Stockholm. Där testar man just nu Tambur innan lanseringen. Hon är assistent till tio mäklare och lägger mycket tid på den ofta tunga och manuella hanteringen som tillträden innebär.   

Nästan lite väl mycket tid tycker hon: – Tambur kommer att frigöra tid som jag kan lägga på det som jag verkligen brinner för, kundkontakten. Att vara proaktiv och att följa upp att kunderna är nöjda är så viktigt – men det är svårt att hinna med allt som det är idag.

All information på ett ställe

Webbportalen Tambur är framtagen i samarbete mellan UC, bankerna och mäklarorganisationerna. I portalen samlas all den information och kommunikation som behöver utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet. Och att det handlar om en stor mängd information, de vet alla som arbetar med tillträden:

– Ja, det är mycket information att samla in, förbereda och hantera. Jag lägger mycket tid i telefon och på e-post för att få tag på uppgifter och rätt personer. Olika banker har olika rutiner vilket försvårar ytterligare. Det blir ett lyft för alla som jobbar med det här när all information samlas på ett ställe i Tambur, tycker Therese.

Tambur håller exempelvis reda på säljarens lån på bostaden, fullmakt för mäklaruppdrag, lösenbelopp, pantbrev och köpekontrakt. Dessutom blir hanteringen av konfidentiella uppgifter säkrare eftersom de hanteras i systemet istället för via e-post eller telefon.

Förbättrad kundupplevelse

Tambur finns där från den dag en kund beslutar sig för att sälja sin bostad till att affären är klar och kommer att gå att integreras i mäklarnas egna affärssystem så småningom. Att det är kostnadsfritt för mäklare att använda portalen är något som Therese självklart tycker är bra.
Hon fortsätter:
– Tambur förenklar inte bara för oss. Även kunderna kommer att uppleva att bostadsaffären går smidigare. Det är det viktigaste egentligen, att våra kunder känner att det var enkelt att ha
Husman Hagberg som mäklare, avslutar Therese Delgado.

Kontakta våra experter

Pamela Contreras

Pamela Contreras

Produktspecialist

Pamela jobbar som produktspecialist för Tambur, hon har en bakgrund inom bank- och finansvärlden.
08-670 90 00 pamela.contreras@uc.se
Jonas Ben Larbi

Jonas Ben Larbi

Produktspecialist

Jonas är en del av UCs team på Kundservice, han har en bakgrund inom fastighetsförmedling.
08-670 90 00 jonas.benlarbi@uc.se