Med säkra underlag har Amfa Bank utvecklat sin kartläggning av nya kunder

Med säkra underlag och aktiv kontakt med sina kunder bidrar UC till Amfa Banks fortsatta utveckling som bank. Amfa Bank har för sin nykundskartläggning valt tjänsten UC Selekt, som framförallt säljarna använder.

Amfa Bank etablerades som leverantör av finansiella tjänster 1993, och sedan 2013 är banken just det; en bank, specialiserad på fakturaköp. Banken köper kreditupplysningar både manuellt och genom system med webbinläsning för varje kreditbedömning, samt har kreditbevakning genom UC. Eftersom Amfa Bank tar kreditrisken i de instrument som övertas är underlaget avgörande för kärnverksamheten.

Bankens Kreditchef Malin Lövgren har under 2015 utvecklat bankens tjänster, bland annat genom en enhet som analyserar grupper och för vilken förhandsbesked är viktiga. För den är inte bara uppgifternas riktighet, utan också effektiviteten i framtagning av underlag, viktig för bankens långsiktiga intjäningsförmåga.

– Med de regelverk vi har att hålla oss till ger UC riskklasser och mallar en stor säkerhet i de underlag vi behöver, som statistiken på leverantörshistorik och konkurser för att ta två exempel. Med den typen av underlag är det viktigt att informationen är helt korrekt, och det är den, UC lever upp till våra krav mycket bra, säger Malin Lövgren, Kreditchef på Amfa Bank.

Amfa Bank har för sin nykundskartläggning valt tjänsten UC Selekt, som framförallt säljarna använder. Där ser banken fördelar i att UCs data är heltäckande och strukturerade på ett sådant sätt att relevanta listor fördelade på bransch eller segment är enkla att ta fram.

Malin Lövgren som arbetat med krediter i 15 år, har alltid varit nöjd med informationen i sig från UC och har ett tydligt perspektiv på UCs kundrelationer:

– UC är måna om att bekräfta sina kunder, och även om vi inte behöver träffas formellt särskilt ofta, är de mycket personliga när vi ses i andra sammanhang. UCs personal tar alla chanser att se sina kunder, säger Malin Lövgren.

Med de regelverk vi har att hålla oss till ger UC riskklasser och mallar en stor säkerhet i de underlag vi behöver, som statistiken på leverantörshistorik och konkurser för att ta två exempel.

Malin Lövgren, Kreditchef

Amfa Bank

Kontakta våra experter

Lars Hjertström

Lars Hjertström

Försäljningschef för UCs marknadstjänster

Lars brinner för att hjälpa företag att öka sin försäljning! Med en lång karriär inom försäljning och marknadstjänster har han bred och djup kompetens inom strategisk och taktiskt direktmarknadsföring. På fritiden har Lars fullt upp med familjelivet (fyra barn kräver sin tid) och med sina joggingturer när tid finns.
08-670 92 14 lars.hjertstrom@uc.se
Rickard Andersson

Rickard Andersson

Seniorkonsult

Rickard tillhör UCs konsultteam där han hjälper kunder med att optimera livstidsvärdet på sina kunder och kundstockar. Hans favorituttryck är ”Den dagen du slutar vilja utvecklas – den dagen slutar du att vara bra”. Privat är han tvåbarnspappa med djupt engagemang i barnens idrott, men även aktiv hockeyspelare själv.
08-670 90 54 rickard.andersson@uc.se