Med träffsäkerkreditbevakning kan Almi ta väl genomtänkta risker

Genom sina företagslån ger Almi Företagspartner dagligen 100 företag möjlighet att växa och utvecklas. I Almis uppdrag ingår det att erbjuda riskvilliga lån när ingen annan gör det. Det ställer stora krav på rätt beslutsunderlag. I drygt tio år har UC varit Almis självklara val för kreditinformation och marknadsinformationstjänster.

Almi säger ja till många krediter som inte andra kreditaktörer beviljar. Vid samarbetets start gjorde UC en grundlig inventering av Almis utmaningar. Därefter skräddarsydde man både kreditinformation och kreditbevakning utifrån Almis behov. Bland annat tog UC fram en egen prognos speciellt för Almi som visar risken för att ett företag ska hamna på obestånd inom ett år. 

Carina Nordström, affärsområdeschef för lån på Almi, berättar: 

– Vi vill låna ut pengar och få företag att växa. Men ingen är betjänt av att få pengar om man inte kan driva företaget som det är tänkt. Därför är det avgörande att vi kan lita på de siffror som finns i underlagen för vår kreditgivning och kreditbevakning. Informationen vi får från UC behöver vi aldrig ifrågasätta, vilket annars kan vara fallet med nyare aktörer.

Med UCs uppgifter som grund, kan Almi fatta välinformerade beslut. Carina Nordström tycker också att det underlättar att det enkelt går att integrera underlagen från UC.

– Jag tycker det fungerar väldigt bra att få in UCs underlag som en integrerad del i våra egna affärssystem för kreditupplysningar och kreditbevakning. Snabbt och smidigt, säger Carina Nordström.

Kredituppföljningarna från UC kompletteras även med händelsestyrd e-postbevakning. Dessutom använder Almi UCs marknadsinformationstjänster. Almi gör kontinuerligt körningar för att hitta nya prospekts och för att hitta företagsstatistik att presentera på sina event.

– Jag upplever att UC är nyfikna och att de ständigt vill utvecklas och bredda sitt tjänsteutbud. Det gör dem till en oerhört intressant leverantör för oss att arbeta med. Vi har fått mycket goda resultat av att arbeta med UC. Vi upplever också servicen som mycket god. UC är alltid professionella och visar ett stort intresse för att lösa våra frågor, funderingar och utmaningar på bästa sätt.

Kontakta våra experter

Lars Hjertström

Lars Hjertström

Försäljningschef för UCs marknadstjänster

Lars brinner för att hjälpa företag att öka sin försäljning! Med en lång karriär inom försäljning och marknadstjänster har han bred och djup kompetens inom strategisk och taktiskt direktmarknadsföring. På fritiden har Lars fullt upp med familjelivet (fyra barn kräver sin tid) och med sina joggingturer när tid finns.
08-670 92 14 lars.hjertstrom@uc.se
Rickard Andersson

Rickard Andersson

Seniorkonsult

Rickard tillhör UCs konsultteam där han hjälper kunder med att optimera livstidsvärdet på sina kunder och kundstockar. Hans favorituttryck är ”Den dagen du slutar vilja utvecklas – den dagen slutar du att vara bra”. Privat är han tvåbarnspappa med djupt engagemang i barnens idrott, men även aktiv hockeyspelare själv.
08-670 90 54 rickard.andersson@uc.se