Upphandling även för mindre företag – går det?

2016-11-04

Under 2014 publicerades totalt 19 885 offentliga upphandlingar i Sverige. Det är många upphandlingar. Men enligt organisationen Företagarna är det endast 27 procent av småföretagarna i Sverige som medverkar i offentliga upphandlingar.

Tanken med offentliga upphandlingar är ju bra – att även små företag ska få samma möjligheter att erbjuda sina varor och tjänster på liknande sätt som stora företag. Men fungerar det verkligen i praktiken? Har små företag lika stora möjligheter som de stora företagen? Jag vill uppmuntra till att även du som småföretagare ger dig in i offentliga upphandlingar, så här kommer några tips om läsvärda artiklar och länkar. 

Lästips för dig som småföretagare i offentliga upphandlingar

  • På foretagarna.se kan du även läsa mer om tips för upphandlingar för småföretagare. Här hittar du tipsen 
  • Hur hittar du rätt upphandlingar? Visma har en bra tjänst som jag vill tipsa om, info om den finns här
  • Vid offentliga anbudsgivningar ställs också ofta krav på att företagen ska kunna styrka sin Riskklass. Kreditintyg, upphandlingsintyg, inköpsupplysning, ratingintyg och riskintyg är många namn för samma sak. På UC erbjuder vi därför tjänsten "UC Upphandlingsintyg" - som intygar Riskprognos och Riskklass vid intygets datum för beställning. Uppgifterna hämtas från UCs databas och sammanställs till ett intyg som undertecknas av ansvariga på UC. UC levererar intyg på aktiebolag, handels- och kommanditbolag samt enskild näringsverksamhet under förutsättning att företagen har tilldelats en Riskklass hos UC. Här kan du läsa mer om våra riskklasser
  • Vill du beställa Upphandlingsintyg gör du det här