Victoria Preger

f.d. Nordisk marknads- och kommunikationsdirektör

Trendspaning i det digitala 2018: Ekosystem & samarbeten

2017 var ett superspännande år inom bank och finans med många intressanta händelser. I denna digitala spaningsserie i tre delar ser vi med spänning fram emot vad 2018 har att erbjuda inom allt från ekosystem och samarbeten till robotisering och blockkedjor. Bankerna pratar gärna ekosystem och samarbeten. Detta är ämnen jag skrivit om tidigare, och det är superaktuellt just nu. Tyngst på marknaden är Nordea som finns som del i många bubblande aktörer, men även Swedbank, SEB och Handelsbanken är mycket aktiva just nu. Storbanker knyter nya band Vi ser en hel mängd med samarbeten mellan storbanker och fintechaktörer, Tink har bland annat fått fler investerare och bland de som investerar finns SEB, Nordea, Nordnet och ABN Amro. Dessa investeringar har även lett till tekniksamarbeten mellan privatekonomitjänsten och bankerna som enligt den senaste nyheten resulterat i att flera har gått med på att börja använda Tinks teknik i sina mobila konsumentlösningar. Vi har även sett Swedbank förvärva Payex (läs tidigare blogginlägg) som kommer att skapa ett helt nytt SME erbjudande – grymt spännande. Även det faktum att man investerade i ”Mina Tjänster” och lade in den som en standard för sin kundstock lovar gott. Uppstickare vill bli mobilbank Betalo är en annan spännande aktör som skapat en massa spännande samarbeten. I samband med senaste rundan av investeringar där exempelvis Nordea gick in, uttalar Betalo en ambition att bli en mobilbank, något jag tycker är oerhört intressant. Just denna typ av ”brokerlösning” är något som jag personligen väntat på, och att någon som ger sig hän och fokuserar till fullo på användarupplevelse. Jag vet inte om Betalo kommer att vara den som gör just detta, men jag tolkar det på det sättet. Idag innebär Betalos mobilapp att det är möjligt att använda ett betal- eller kreditkort för att betala räkningar eller skicka pengar inom Sverige eller utomlands. Betalo har sedan tidigare ett flertal samarbeten med bland annat Santander, Handelsbanken, Wasakredit och Ikano Bank. Fakturor via Facebook Nordea har även en spännande lösning tillsammans med betalleverantören Netz, där man som konsument kommer att kunna skicka samt betala fakturor via Facebook Messenger. Tjänsten som skall vara helautomatiserad kräver BankID samt tvåfaktorsautentisering genom pinkod i mobilen och hanteras enkelt via en chatbot på Facebook Messenger. Generellt kan man se att investeringstakten i just fintechbolag varit väldigt hög under 2017, så frågan är kommer den att fortsätta? Det tror jag! Nästa del kommer att handla om robotisering, en intressant trend som allt fler inom bank och finans tittar närmare på. Till dess, missa inte att läsa DI Digitals artikel om storbankernas fintechinvesteringar. /Victoria

Nu gör vi din upplysningskopia enklare att förstå

Under vår 40-åriga historia har vi skickat ut närmare en halv miljard kreditupplysningar. Fram till nu har den sett nästan likadan ut. Denna vecka är det dags för en ny modernare upplysningskopia att se dagens ljus. Vår första upplysning skickade vi ut redan den 26 april 1977, och det var också i samband med som företaget UC bildades. Från början, mellan åren 1977 och 1985, ringde banker in och fick upplysningen uppläst i telefonen. Ibland postades en kopia på vad som lästs upp. Vår upplysningskopia har sett nästan likadan ut i alla år. För att runda av våra första 40 år och ta avstamp i våra kommande år framåt har vi därför tagit fram ett nytt visuellt utseende på våra upplysningskopior som inom kort kommer dimpa ner i din brevlåda. Vi hoppas att du nu ännu enklare kommer kunna ta del av och förstå informationen som vi har lämnat ut om dig eller ditt företag. Varför får du en upplysningskopia? Den som ger någon typ av kredit till en person eller ett företag vill ofta ha ett underlag för att kunna ta ett säkrare beslut. Därför har det företaget bett om dina uppgifter.Vi skickar därför alltid en upplysningskopia till dig så du vet vilken information vi har lämnat ut om dig. Det är vi skyldiga enligt Kreditupplysningslagen. Informationen som du ser i brevet motsvarar informationen som företaget har fått. Om du har frågor om upplysningskopian bördu i första hand kontakta företaget som har tagit upplysningen på dig. Du kan även kontakta vår egen kundservice där vi svarar på allmänna frågor om upplysningskopian. Av säkerhetsskäl kan vi inte prata om dina personliga uppgifter. För dig som är privatperson kan du enkelt se din egen upplysning, med tjänsten Min Upplysning,och få information om dina lån och krediter, eventuella betalningsanmärkningar och när de försvinner samt senaste kreditförfrågningar som är gjorda på dig.Läs mer om det här! Vi hoppas att du gillar den nya designen! Och som vanligt, har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på info@uc.se! HälsningarVictoria Uppdaterad 2019-02-11

Spaning: Så mår svenska startups

Vid UC-dagen i Stockholm, som gick av stapeln den 25 oktober förra veckan, så berättade jag bland annat för våra 500 kunder om hur svenska startups mår. Jag tänkte dela med mig av denna kunskap och statistik även till dig som inte hade möjlighet att närvara då. Det blir lätt att vi i olika sammanhang fokuserar på att svensk ekonomi drivs framåt av landets stora bolag, men det är ju egentligen tvärtom. 99 procent av alla företag i Sverige är småföretag och de står för fyra av fem nya jobb. Det är mot den bakgrunden vi nu börjat ta fram färska siffror på hur det går för Sveriges startups i termer av omsättning, överlevnadsgrad och antal anställda. 70 000 nya företag Varje år startas cirka 70000 nya företag, alltifrån enskilda firmor och handelsbolag till aktiebolag. 2016 startades 72000 företag, vilket är en ökning med 2 procent jämfört med året innan. Sett över årets första sex månader minskade antalet nystartade företag med 6 procent i år jämfört med samma period förra året. Fördelat efter branschgrupper startades de flesta företagen inom service av motorfordon, bygg och anläggning samt inom juridik och ekonomiverksamhet. Vad är en startup? När vi på UC definierar vad ett startup är, så är det ett aktiebolag som inte ingår i en större koncernstruktur och det måste ha ett godkänt bokslut inlämnat. När vi mäter överlevnadsgrad så är mätperioden fem år, alltså behövs minst fyra inlämnade och godkända bokslut. När vi tittar på antal nya startups så ser vi en kraftig ökning 2011 och framåt som sedan dess ha hållit i sig. Vi ser en ökning från ca 25000 startups per år från 2008 (enligt vår definition av vad ett startup är) till runt 40000 startups från 2011 och fram till idag. Denna ökning beror dels på den högkonjunktur vi haft de senaste åren samt att aktiekapitalet sänktes den 1 oktober från 100000 kr till 50000 kr. Denna förändring gjorde att fler vågade ta steget att bilda aktiebolag samt att flera enskilda firmor gjordes om till aktiebolag. Det tredje kvartalet 2009 släpptes också apoteksmonopolet fritt och många nya företag startades. Överlevnadsgrad och omsättning När vi har tittat på överlevnadsgraden av startup-bolagen i Sverige (enligt vår definition av vad ett startup är) så ser vi att överlevnadsgraden har ökat från 70% år 2004 till 80% fram till 2017. Så som ni märker så mår startup-bolagen väldigt bra i Sverige just nu. Överlevadsgraden ökar kontinuerligt. Vi ser också en trend att det i dag är betydligt fler startups som startar varje år men som har färre antal anställda per bolag. För cirka fem år sedan var det färre antal nya startups men de hade då fler antal anställda per bolag. Vi ser också att antal startups ökar som jag beskrev tidigare men att omsättningen per företag minskar något år för år. Det startas många startups årligen och det ska bli intressant att följa om trenden håller i sig. Vi på UC kommer att börja följa denna utveckling mer noga framöver och vi kommer också börja dela med oss av denna kunskap och statistik lite bredare framöver. Så håll utkik efter det! Och har du frågor eller funderingar, tveka inte att mejla mig på victoria.preger@uc.se. Victoria

UC på Burning Man 2018?

Nyligen var jag tillsammans med UCs alla medarbetare på konferens på Epicenter i centrala Stockholm. Våra medarbetare kom åkandes från våra kontor i Malmö, Göteborg, Örebro och Östersund för att mötas upp kring en eftermiddag full med inspiration på temat innovation och framtid! Och frågan är; blir det konferens på Burning Man nästa år? Hannes Sjöblad från Epicenterlotsade oss alla genom en digital safari där vi fick prova mängder av ny teknik; allt ifrån AI och VR till augumented reality. Nu är det kanske inte så långt borta innan vi har någon av våra första tjänster baserad på denna nya teknik? Vi fick även lyssna på Gustaf Josefsson från Guff Innovation Lab. Wow!Säger jag bara. Vi var nog många som efter hans inspirationsföreläsning kände att nästa år så är det kanske några här från UC som åker till Burning Man? Tanken var i alla fall kittlande. Har du inte hört talas om detta event tidigare, så inspireras här! Gustaf pratade om digital transformation, teknologi och om vårt framtida samhälle.Han talade också om människans påverkan på samhällsutvecklingen i världen, driven av en full logisk och naturlig teknisk evolution. Får du någon gång tillfälle att lyssna på Gustaf, så ta chansen! Vi fick även påfyllnad i vår kunskapsbank av Anton Fjällström, Head of Innovation på Nordea och framtidsforskare Henrik Larsson-Broman som pratade om gamification. Och en av mina kollegor vågade sig dessutom på chippning av ett smartcard i handen i fredags. Intresset för denna teknik var otroligt stort hos många kollegor. Vilken dag det blev! Som avslutades med en green hat challenge och utsökt middag på K-märkt. Nu är både jag och många UC-kollegor grymt taggade för att utveckla ännu fler ännu bättre, digitala tjänster till dig som kund. Victoria