Rickard Andersson

Seniorkonsult

Rickard tillhör UCs konsultteam där han hjälper kunder med att optimera livstidsvärdet på sina kunder och kundstockar. Hans favorituttryck är ”Den dagen du slutar vilja utvecklas – den dagen slutar du att vara bra”. Privat är han tvåbarnspappa med djupt engagemang i barnens idrott, men även aktiv hockeyspelare själv.

Trendspaning i det digitala 2018: Robotisering

Nya året är här och så även del två av min trendspaning för det digitala 2018. Del två kommer handla om robotisering och trenderna inom området, bland annat robotrådgivare, chatbots och RPA, robotic process automation. Enjoy! Första delen i min trendspaning handlade om ekosystem och samarbeten, en tydlig trend för 2018. Men är det något företag pratar om i år, utöver GDPR, så är det robotisering. Företag ser framför sig möjligheten att med hjälp av robotar och AI kunna automatisera allt från ekonomifunktioner till kundkontakt. Spännande med robotrådgivare Vi ser Nordnet och Avanza kliva in här vilket blir spännande att följa utvecklingen i hela bank- och finansbranschen. Det finns redan en rad bolag som samarbetar och är delägda av banker bolag som Sigmastocks (backade av bland annat Collector), men även ett gäng andra bolag såsom Opti, Lysa och fd Primepilot som nu går under namnet Fundler har lanserat sina tjänster. Det finns alltså en stor tro på att robotrådgivare kan bidra med mycket, och framförallt bidra till bättre analyser, en knäckfråga som har diskuterats i många år. En personlig touch med chatbots När kundinteraktionen blivit allt med central så tittar allt fler på hur man med AI och modern teknik skall kunna effektivisera och personalisera. För appleanvändare är Siri en standard som är helt accepterad. Just på sättet man med Artificiell intelligens kan hjälpa kunder för att höja kundnöjdeten kommer stort, och storbankerna har varit på bollen länge. Nordeas AI Bot heter Liv, SEB har Aida och Swedbank har AI-botten Nina. Behovet att supportera kunder på ett snabbt och smidigt sätt driver frågan - så är detta något som accelererar kraftigt. Tekniken har funnits ett tag nu och kommer troligen slå igenom brett kommande år. Swedbank som jobbat hårt med detta är mycket nöjda med utvecklingen. ”Nina är fantastisk. Hon får nästan 50000 frågor i månaden och kan svara på 85 procent av dem”, säger Swedbanks koncernchef Birgitte Bonnesen i en artikel i DI Digital. Reducerade kostnader med robotar Enligt E&Y är definitionen av RPA, robotic process automation, en robotlösning som kan reducera kostnaderna för rutinmässiga manuella processer med upp till 70 % utan att byta ut befintlig IT-infrastruktur, något som måste anses banbrytande. RPA är inventionen med mjukvarurobotar som fungerar som förbindelser mellan företagets olika IT-system och automatiserar en lång rad tidskrävande arbetsprocesser. Även inom detta område ligger storbankerna väldigt långt fram. Nordea har under något år jobbat med tekniken och börjar nu kunna se effekterna. Just RPA som frigör resurser från monotona rutinuppgifter ser ut att bli en av de stora sakerna under 2018! Detta är tre områden som är väldigt spännande och jag tror att vi kommer få höra mycket om robotiseringen under året. I den tredje och sista delen i min trendspaning kommer jag fokusera på API:er och blockkedjor, även detta mycket spännande! Har du inte läst min första trendspaning kring ekosystem och samarbeten, gör det här! /Rickard

Trendspaning i det digitala 2018: Ekosystem & samarbeten

2017 var ett superspännande år inom bank och finans med många intressanta händelser. I denna digitala spaningsserie i tre delar ser vi med spänning fram emot vad 2018 har att erbjuda inom allt från ekosystem och samarbeten till robotisering och blockkedjor. Bankerna pratar gärna ekosystem och samarbeten. Detta är ämnen jag skrivit om tidigare, och det är superaktuellt just nu. Tyngst på marknaden är Nordea som finns som del i många bubblande aktörer, men även Swedbank, SEB och Handelsbanken är mycket aktiva just nu. Storbanker knyter nya band Vi ser en hel mängd med samarbeten mellan storbanker och fintechaktörer, Tink har bland annat fått fler investerare och bland de som investerar finns SEB, Nordea, Nordnet och ABN Amro. Dessa investeringar har även lett till tekniksamarbeten mellan privatekonomitjänsten och bankerna som enligt den senaste nyheten resulterat i att flera har gått med på att börja använda Tinks teknik i sina mobila konsumentlösningar. Vi har även sett Swedbank förvärva Payex som kommer att skapa ett helt nytt SME erbjudande – grymt spännande. Även det faktum att man investerade i ”Mina Tjänster” och lade in den som en standard för sin kundstock lovar gott. Uppstickare vill bli mobilbank Betalo är en annan spännande aktör som skapat en massa spännande samarbeten. I samband med senaste rundan av investeringar där exempelvis Nordea gick in, uttalar Betalo en ambition att bli en mobilbank, något jag tycker är oerhört intressant. Just denna typ av ”brokerlösning” är något som jag personligen väntat på, och att någon som ger sig hän och fokuserar till fullo på användarupplevelse. Jag vet inte om Betalo kommer att vara den som gör just detta, men jag tolkar det på det sättet. Idag innebär Betalos mobilapp att det är möjligt att använda ett betal- eller kreditkort för att betala räkningar eller skicka pengar inom Sverige eller utomlands. Betalo har sedan tidigare ett flertal samarbeten med bland annat Santander, Handelsbanken, Wasakredit och Ikano Bank. Fakturor via Facebook Nordea har även en spännande lösning tillsammans med betalleverantören Netz, där man som konsument kommer att kunna skicka samt betala fakturor via Facebook Messenger. Tjänsten som skall vara helautomatiserad kräver BankID samt tvåfaktorsautentisering genom pinkod i mobilen och hanteras enkelt via en chatbot på Facebook Messenger. Generellt kan man se att investeringstakten i just fintechbolag varit väldigt hög under 2017, så frågan är kommer den att fortsätta? Det tror jag! Nästa del kommer att handla om robotisering, en intressant trend som allt fler inom bank och finans tittar närmare på. Till dess, missa inte att läsa DI Digitals artikel om storbankernas fintechinvesteringar. Rickard

Uppstickarens utveckling manar bankerna till vaksamhet

För två veckor sedan presenterade Klarna sin nya grafiska profil och den ständiga evolutionen är så tydlig. Men varför ska branschen och bankerna bry sig? Att ändra sin grafiska profil, sin logotyp för att möta nuvarande trender, önskemål och behov är något som kommer bli allt viktigare. Detta signalerar givetvis även att man som företag är i ständig utveckling och att detta är en naturlig evolution. Användarupplevelsen är allt som räknas! Den aktör som inte är redo att möta sina kunder med en användarupplevelse som andas nutid riskerar snabbt att påverkas när nya aktörer kliver in på marknaden. Klarna är i mina ögon ett spännande och lysande exempel på ett företag som lever i förändringen. Att ändra den grafiska profilen, efter i mångas ögon, ”bara” fem år är helt naturligt för dem. På samma sätt som man ständigt anpassar sina kundgränssnitt för att på bästa sätt motsvara förväntningarna hos kunderna. Det faktum att Klarna fick klartecken från FI gällande sitt banktillstånd i mitten av juli och att man varit tydliga med att man kommer att utmana just storbankerna innebär sannolikt att man kommer att sätta standarden för vad just dessa banker kommer att behöva förhålla sig till gällande kundupplevelse från och med nu! – Vi vill vara med och förändra banksektorn för privatkunder, säger Sebastian Siemiatkowski, bolagets vd och grundare, till Financial Times. Jag väntar med spänning på vad Klarnas intåg i branschen, detta givet Sebastians uttalande ovan. UC´s team inom såväl Affärsoptimering som kredit- och marknadsinformation hjälper bank- och finanssverige med handfast information, insikter och givetvis med att uppföljning av kreditaffären. Brinner även du för bank och finans? Hör av dig till mig så pratar vi om vad vi kan bidra med till er verksamhet och framgång. Om än inte inom grafiska profiler. Hälsningar Rickard Relaterade artiklar: 2017-08-15 https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/08/15/klarna-byter-skepnad--sa-har-ser-nya-loggan-ut/ 2012-09-27 http://www.ehandel.se/klarnas-nya-kassa-och-grafiska-profil-avslojad,1568.html

Payex + Swedbank bidrar till en spännande utveckling

Den 9 maj kom beskedet om att Swedbank förvärvat betaltjänstföretaget PayEx och för några veckor sedan gav konkurrensverken i Sverige respektive Norge sitt godkännande till affären. Men vad händer nu och vad innebär affären? ”Betallösningsmarknaden har genomgått stora förändringar de senaste åren genom kraftigt ökande on-line köp och utvecklingen av fakturalösningar. […] Genom förvärvet går Swedbank in i en ny marknad och kompletterar sin satsning framåt för att möta kundernas behov av heltäckande digitala lösningar på betallösningsmarknaden.” Så skrev man i pressmeddelandet gällande affären när Swedbank förvärvade PayEx, en affär som verkligen bidrar till en spännande utveckling. Ser vi en ny trend? På banksidan har vi under många år sett en trend där man i stor utsträckning sålt av verksamheter som ej varit direkt kärnverksamhet för bankerna. Exempelvis har många av storbankerna avyttrat sina inkassoverksamheter genom vilka man servade både interna som externa kunder med tjänster kring fordringshantering. Om bankerna i stället väljer att vända på synsätten, fokusera på företagskundernas (även SME) totala behov och kundupplevelse så kommer vi nog att se många intressanta lösningar och kanske fler intressanta förvärv framöver. Stora möjligheter Jag ser stora möjligheter för Swedbank som har en mycket stor befintlig kundstock att tillsammans med PayEx hitta spännande lösningar för att serva bankens kunder. Den produktportfölj som PayEx idag sitter på är bred och täcker in mycket av det som SME-marknaden har behov av avseende betallösningar. Dessutom finns ju även BabsPaylink, som till 49 procent ägs av Swedbank, i närheten. Det skulle vara spännande att se om man fick ihop alla pusselbitar för optimerad kundupplevelse för all typ av handel. Givet utfallet av Swedbank/Payex-affären blir det naturligtvis än mer spännande att se hur övriga storbanker väljer att agera. Nischaktörerna jobbar på mot B2B-sidan men vi har ännu inte sett den typ av distruption som exempelvis låneförmedlarna stått för inom blankokrediter. Om bankerna nu väljer att vässa sitt erbjudande för att på allvar värna sin B2B-affär, stora som små, så tror jag att vi dels kommer att se ytterligare några liknande uppköp, dels även nya tjänster adderas. För oss på UC som supporterar stora delar av denna marknad, ser vi fram emot möjligheten att tillsammans med olika aktörer bidra till utvecklingen. Jag kommer hur som helst att följa utvecklingen av både denna affär och branschens utveckling med stor entusiasm och intresse! Rickard