Rickard Andersson

Seniorkonsult

Rickard tillhör UCs konsultteam där han hjälper kunder med att optimera livstidsvärdet på sina kunder och kundstockar. Hans favorituttryck är ”Den dagen du slutar vilja utvecklas – den dagen slutar du att vara bra”. Privat är han tvåbarnspappa med djupt engagemang i barnens idrott, men även aktiv hockeyspelare själv.

Trendspaning i det digitala 2018: Ekosystem & samarbeten

2017 var ett superspännande år inom bank och finans med många intressanta händelser. I denna digitala spaningsserie i tre delar ser vi med spänning fram emot vad 2018 har att erbjuda inom allt från ekosystem och samarbeten till robotisering och blockkedjor. Bankerna pratar gärna ekosystem och samarbeten. Detta är ämnen jag skrivit om tidigare, och det är superaktuellt just nu. Tyngst på marknaden är Nordea som finns som del i många bubblande aktörer, men även Swedbank, SEB och Handelsbanken är mycket aktiva just nu. Storbanker knyter nya band Vi ser en hel mängd med samarbeten mellan storbanker och fintechaktörer, Tink har bland annat fått fler investerare och bland de som investerar finns SEB, Nordea, Nordnet och ABN Amro. Dessa investeringar har även lett till tekniksamarbeten mellan privatekonomitjänsten och bankerna som enligt den senaste nyheten resulterat i att flera har gått med på att börja använda Tinks teknik i sina mobila konsumentlösningar. Vi har även sett Swedbank förvärva Payex som kommer att skapa ett helt nytt SME erbjudande – grymt spännande. Även det faktum att man investerade i ”Mina Tjänster” och lade in den som en standard för sin kundstock lovar gott. Uppstickare vill bli mobilbank Betalo är en annan spännande aktör som skapat en massa spännande samarbeten. I samband med senaste rundan av investeringar där exempelvis Nordea gick in, uttalar Betalo en ambition att bli en mobilbank, något jag tycker är oerhört intressant. Just denna typ av ”brokerlösning” är något som jag personligen väntat på, och att någon som ger sig hän och fokuserar till fullo på användarupplevelse. Jag vet inte om Betalo kommer att vara den som gör just detta, men jag tolkar det på det sättet. Idag innebär Betalos mobilapp att det är möjligt att använda ett betal- eller kreditkort för att betala räkningar eller skicka pengar inom Sverige eller utomlands. Betalo har sedan tidigare ett flertal samarbeten med bland annat Santander, Handelsbanken, Wasakredit och Ikano Bank. Fakturor via Facebook Nordea har även en spännande lösning tillsammans med betalleverantören Netz, där man som konsument kommer att kunna skicka samt betala fakturor via Facebook Messenger. Tjänsten som skall vara helautomatiserad kräver BankID samt tvåfaktorsautentisering genom pinkod i mobilen och hanteras enkelt via en chatbot på Facebook Messenger. Generellt kan man se att investeringstakten i just fintechbolag varit väldigt hög under 2017, så frågan är kommer den att fortsätta? Det tror jag! Nästa vecka kommer jag att blogga lite om robotisering, en intressant trend som allt fler inom bank och finans tittar närmare på. Till dess, missa inte att läsa DI Digitals artikel om storbankernas fintechinvesteringar. Rickard

Uppstickarens utveckling manar bankerna till vaksamhet

För två veckor sedan presenterade Klarna sin nya grafiska profil och den ständiga evolutionen är så tydlig. Men varför ska branschen och bankerna bry sig? Att ändra sin grafiska profil, sin logotyp för att möta nuvarande trender, önskemål och behov är något som kommer bli allt viktigare. Detta signalerar givetvis även att man som företag är i ständig utveckling och att detta är en naturlig evolution. Användarupplevelsen är allt som räknas! Den aktör som inte är redo att möta sina kunder med en användarupplevelse som andas nutid riskerar snabbt att påverkas när nya aktörer kliver in på marknaden. Klarna är i mina ögon ett spännande och lysande exempel på ett företag som lever i förändringen. Att ändra den grafiska profilen, efter i mångas ögon, ”bara” fem år är helt naturligt för dem. På samma sätt som man ständigt anpassar sina kundgränssnitt för att på bästa sätt motsvara förväntningarna hos kunderna. Det faktum att Klarna fick klartecken från FI gällande sitt banktillstånd i mitten av juli och att man varit tydliga med att man kommer att utmana just storbankerna innebär sannolikt att man kommer att sätta standarden för vad just dessa banker kommer att behöva förhålla sig till gällande kundupplevelse från och med nu! – Vi vill vara med och förändra banksektorn för privatkunder, säger Sebastian Siemiatkowski, bolagets vd och grundare, till Financial Times. Jag väntar med spänning på vad Klarnas intåg i branschen, detta givet Sebastians uttalande ovan. UC´s team inom såväl Affärsoptimering som kredit- och marknadsinformation hjälper bank- och finanssverige med handfast information, insikter och givetvis med att uppföljning av kreditaffären. Brinner även du för bank och finans? Hör av dig till mig så pratar vi om vad vi kan bidra med till er verksamhet och framgång. Om än inte inom grafiska profiler. Hälsningar Rickard Relaterade artiklar: 2017-08-15 https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/08/15/klarna-byter-skepnad--sa-har-ser-nya-loggan-ut/ 2012-09-27 http://www.ehandel.se/klarnas-nya-kassa-och-grafiska-profil-avslojad,1568.html

Payex + Swedbank bidrar till en spännande utveckling

Den 9 maj kom beskedet om att Swedbank förvärvat betaltjänstföretaget PayEx och för några veckor sedan gav konkurrensverken i Sverige respektive Norge sitt godkännande till affären. Men vad händer nu och vad innebär affären? ”Betallösningsmarknaden har genomgått stora förändringar de senaste åren genom kraftigt ökande on-line köp och utvecklingen av fakturalösningar. […] Genom förvärvet går Swedbank in i en ny marknad och kompletterar sin satsning framåt för att möta kundernas behov av heltäckande digitala lösningar på betallösningsmarknaden.” Så skrev man i pressmeddelandet gällande affären när Swedbank förvärvade PayEx, en affär som verkligen bidrar till en spännande utveckling. Ser vi en ny trend? På banksidan har vi under många år sett en trend där man i stor utsträckning sålt av verksamheter som ej varit direkt kärnverksamhet för bankerna. Exempelvis har många av storbankerna avyttrat sina inkassoverksamheter genom vilka man servade både interna som externa kunder med tjänster kring fordringshantering. Om bankerna i stället väljer att vända på synsätten, fokusera på företagskundernas (även SME) totala behov och kundupplevelse så kommer vi nog att se många intressanta lösningar och kanske fler intressanta förvärv framöver. Stora möjligheter Jag ser stora möjligheter för Swedbank som har en mycket stor befintlig kundstock att tillsammans med PayEx hitta spännande lösningar för att serva bankens kunder. Den produktportfölj som PayEx idag sitter på är bred och täcker in mycket av det som SME-marknaden har behov av avseende betallösningar. Dessutom finns ju även BabsPaylink, som till 49 procent ägs av Swedbank, i närheten. Det skulle vara spännande att se om man fick ihop alla pusselbitar för optimerad kundupplevelse för all typ av handel. Givet utfallet av Swedbank/Payex-affären blir det naturligtvis än mer spännande att se hur övriga storbanker väljer att agera. Nischaktörerna jobbar på mot B2B-sidan men vi har ännu inte sett den typ av distruption som exempelvis låneförmedlarna stått för inom blankokrediter. Om bankerna nu väljer att vässa sitt erbjudande för att på allvar värna sin B2B-affär, stora som små, så tror jag att vi dels kommer att se ytterligare några liknande uppköp, dels även nya tjänster adderas. För oss på UC som supporterar stora delar av denna marknad, ser vi fram emot möjligheten att tillsammans med olika aktörer bidra till utvecklingen. Jag kommer hur som helst att följa utvecklingen av både denna affär och branschens utveckling med stor entusiasm och intresse! Rickard

2017 är ett spännande år, utvecklingen i Bank/Fintech är superintressant!

FINTECH + Bank = sant? Har Storbankerna börjat få upp farten avseende just Fintech satsningar? Bankernas olika initiativ är spännande svar på det faktum att bolag som Qliro, Klarna och Collector Bank blir en del av bankvärlden. Collector är bank sedan några år, Klarna är på väg att bli. Qliro som blev Kreditmarknadsbolag i Mars har aviserat att man kommer att kunna gå mot inlåning och traditionella transaktionskonton. Dessa initiativ och många andra gör att Kundstocks Sverige håller på att möbleras om. Kunderna fokuserar på den bästa kundupplevelsen, känner i sig ingen lojalitet. Därför är de skede vi nu befinner oss i så spännande! Har vi bilden av att bankerna sitter still i båten, så får vi tänka om. Vad händer på Storbankerna - en hel del skulle jag säga! Handelsbanken/Ecster- Här har man byggt en riktigt snygg lösning som har väldigt spännande pusselbitar. Man har valt att lägga hela säljfinansdelen i nytt varumärke och tar med denna satsning fokus mot e-handel och lojalitet. Givet den straka position man har i POS marknaden så borde detta kunna utvecklas vidare. Just lojalitetsbiten är en intressant bit som jag gissar kan göra skillnad. SEB/Tink – När SEB i maj 2016 aviserade att man kliver in i Tink så var detta ett väldigt spännande initiativ, där samarbetet mellan bank och Fintech bolag skulle kunna utvecklas vidare. Ett år senare så har SEB dels integrerad delar av Tinks teknik i sin mobilapp (snyggt!), dels har Tink lanserat sin tjänst där kunderna faktisk direkt via Tink appen kan byta bank! Utöver detta har SEB gjort ett antal ytterligare investeringar inom Fintechområdet. Nordea – In i Stockholm Fintech Hub. Nordea har tidigare aviserat att man har för avsikt att öppna upp och bli ett Ekosystem för Fintechbolag. Man har varit tydliga med att man tror på att s.k. open banking. Tjänster utvecklade på det data som banken tillhandahåller. Med sitt engagemang i Stockholm Fintech Hub, sina tidigare Acceleratorprogram, samt nyligen aviserade samarbeten med såväl Sigmastocks som Betalo så tycker jag att man stärker detta ytterligare. Swedbanks/Payex m.fl. – Den senaste av spännande nyheter i Fintech världen. I veckan som gick presenterade Swedbank sitt senaste drag i kampen om kunderna. Detta genom att köpa upp Payex. Jag tycker att detta är en väldigt spännande utveckling. Något som i mina ögon skulle kunna skapa väldigt spännande lösningar inom SME segmentet, men även kan skapa en än mer kraftfull aktör på e-handelssidan. Ett annat exempel är att man under våren dels investerat i samt lyft in bolaget Mina Tjänster som en samarbetspartner. Detta har inneburit att lösning numer är tillgänglig för hela Swedbanks konsumentkundstock. Detta är exempel på att man tittar utanför den traditionella affären för att bidra till kundvärde. Sammanfattningsvis: Jag skulle vilja säga att det är spännande när de stora bankerna får fart på sina lösningar. Oavsett det handlar om gemensamma lösningar så som Swish eller när den enskilda banken hittar möjligheter att möta nya kundbehov med lösningar som kanske som i vissa av de fall som jag räknat upp. Lösningar som ligger utanför ordinarie kärnverksamhet. Det finns otaliga exempel på hur bankerna historiskt sett varit enormt innovativa med nyttjandet av existerande infrastruktur för att effektivisera processer. Det som nu händer är att man väljer alternativt tvingas titta utanför boxen i sökandet efter de tjänster som bäst mappar mot kundbehovet idag. Med de stora kundstockar som Storbankerna har så finns det en enorm kraft i att tillhandahålla bra kundtillvända tjänster. Det finns ingen annan väg att säkerställa att man förblir leverantör i framtiden. Den nya generationen kunder är digitalt uppväxta – de kommer välja bästa lösning, schystaste upplevelsen. Svårare är det inte. Läs med om alla investeringar