Rickard Andersson

Seniorkonsult

Rickard tillhör UCs konsultteam där han hjälper kunder med att optimera livstidsvärdet på sina kunder och kundstockar. Hans favorituttryck är ”Den dagen du slutar vilja utvecklas – den dagen slutar du att vara bra”. Privat är han tvåbarnspappa med djupt engagemang i barnens idrott, men även aktiv hockeyspelare själv.

Uppstickarens utveckling manar bankerna till vaksamhet

För två veckor sedan presenterade Klarna sin nya grafiska profil och den ständiga evolutionen är så tydlig. Men varför ska branschen och bankerna bry sig? Att ändra sin grafiska profil, sin logotyp för att möta nuvarande trender, önskemål och behov är något som kommer bli allt viktigare. Detta signalerar givetvis även att man som företag är i ständig utveckling och att detta är en naturlig evolution. Användarupplevelsen är allt som räknas! Den aktör som inte är redo att möta sina kunder med en användarupplevelse som andas nutid riskerar snabbt att påverkas när nya aktörer kliver in på marknaden. Klarna är i mina ögon ett spännande och lysande exempel på ett företag som lever i förändringen. Att ändra den grafiska profilen, efter i mångas ögon, ”bara” fem år är helt naturligt för dem. På samma sätt som man ständigt anpassar sina kundgränssnitt för att på bästa sätt motsvara förväntningarna hos kunderna. Det faktum att Klarna fick klartecken från FI gällande sitt banktillstånd i mitten av juli och att man varit tydliga med att man kommer att utmana just storbankerna innebär sannolikt att man kommer att sätta standarden för vad just dessa banker kommer att behöva förhålla sig till gällande kundupplevelse från och med nu! – Vi vill vara med och förändra banksektorn för privatkunder, säger Sebastian Siemiatkowski, bolagets vd och grundare, till Financial Times. Jag väntar med spänning på vad Klarnas intåg i branschen, detta givet Sebastians uttalande ovan. UC´s team inom såväl Affärsoptimering som kredit- och marknadsinformation hjälper bank- och finanssverige med handfast information, insikter och givetvis med att uppföljning av kreditaffären. Brinner även du för bank och finans? Hör av dig till mig så pratar vi om vad vi kan bidra med till er verksamhet och framgång. Om än inte inom grafiska profiler. Hälsningar Rickard Relaterade artiklar: 2017-08-15 https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/08/15/klarna-byter-skepnad--sa-har-ser-nya-loggan-ut/ 2012-09-27 http://www.ehandel.se/klarnas-nya-kassa-och-grafiska-profil-avslojad,1568.html

Payex + Swedbank bidrar till en spännande utveckling

Den 9 maj kom beskedet om att Swedbank förvärvat betaltjänstföretaget PayEx och för några veckor sedan gav konkurrensverken i Sverige respektive Norge sitt godkännande till affären. Men vad händer nu och vad innebär affären? ”Betallösningsmarknaden har genomgått stora förändringar de senaste åren genom kraftigt ökande on-line köp och utvecklingen av fakturalösningar. […] Genom förvärvet går Swedbank in i en ny marknad och kompletterar sin satsning framåt för att möta kundernas behov av heltäckande digitala lösningar på betallösningsmarknaden.” Så skrev man i pressmeddelandet gällande affären när Swedbank förvärvade PayEx, en affär som verkligen bidrar till en spännande utveckling. Ser vi en ny trend? På banksidan har vi under många år sett en trend där man i stor utsträckning sålt av verksamheter som ej varit direkt kärnverksamhet för bankerna. Exempelvis har många av storbankerna avyttrat sina inkassoverksamheter genom vilka man servade både interna som externa kunder med tjänster kring fordringshantering. Om bankerna i stället väljer att vända på synsätten, fokusera på företagskundernas (även SME) totala behov och kundupplevelse så kommer vi nog att se många intressanta lösningar och kanske fler intressanta förvärv framöver. Stora möjligheter Jag ser stora möjligheter för Swedbank som har en mycket stor befintlig kundstock att tillsammans med PayEx hitta spännande lösningar för att serva bankens kunder. Den produktportfölj som PayEx idag sitter på är bred och täcker in mycket av det som SME-marknaden har behov av avseende betallösningar. Dessutom finns ju även BabsPaylink, som till 49 procent ägs av Swedbank, i närheten. Det skulle vara spännande att se om man fick ihop alla pusselbitar för optimerad kundupplevelse för all typ av handel. Givet utfallet av Swedbank/Payex-affären blir det naturligtvis än mer spännande att se hur övriga storbanker väljer att agera. Nischaktörerna jobbar på mot B2B-sidan men vi har ännu inte sett den typ av distruption som exempelvis låneförmedlarna stått för inom blankokrediter. Om bankerna nu väljer att vässa sitt erbjudande för att på allvar värna sin B2B-affär, stora som små, så tror jag att vi dels kommer att se ytterligare några liknande uppköp, dels även nya tjänster adderas. För oss på UC som supporterar stora delar av denna marknad, ser vi fram emot möjligheten att tillsammans med olika aktörer bidra till utvecklingen. Jag kommer hur som helst att följa utvecklingen av både denna affär och branschens utveckling med stor entusiasm och intresse! Rickard

2017 är ett spännande år, utvecklingen i Bank/Fintech är superintressant!

FINTECH + Bank = sant? Har Storbankerna börjat få upp farten avseende just Fintech satsningar? Bankernas olika initiativ är spännande svar på det faktum att bolag som Qliro, Klarna och Collector Bank blir en del av bankvärlden. Collector är bank sedan några år, Klarna är på väg att bli. Qliro som blev Kreditmarknadsbolag i Mars har aviserat att man kommer att kunna gå mot inlåning och traditionella transaktionskonton. Dessa initiativ och många andra gör att Kundstocks Sverige håller på att möbleras om. Kunderna fokuserar på den bästa kundupplevelsen, känner i sig ingen lojalitet. Därför är de skede vi nu befinner oss i så spännande! Har vi bilden av att bankerna sitter still i båten, så får vi tänka om. Vad händer på Storbankerna - en hel del skulle jag säga! Handelsbanken/Ecster- Här har man byggt en riktigt snygg lösning som har väldigt spännande pusselbitar. Man har valt att lägga hela säljfinansdelen i nytt varumärke och tar med denna satsning fokus mot e-handel och lojalitet. Givet den straka position man har i POS marknaden så borde detta kunna utvecklas vidare. Just lojalitetsbiten är en intressant bit som jag gissar kan göra skillnad. SEB/Tink – När SEB i maj 2016 aviserade att man kliver in i Tink så var detta ett väldigt spännande initiativ, där samarbetet mellan bank och Fintech bolag skulle kunna utvecklas vidare. Ett år senare så har SEB dels integrerad delar av Tinks teknik i sin mobilapp (snyggt!), dels har Tink lanserat sin tjänst där kunderna faktisk direkt via Tink appen kan byta bank! Utöver detta har SEB gjort ett antal ytterligare investeringar inom Fintechområdet. Nordea – In i Stockholm Fintech Hub. Nordea har tidigare aviserat att man har för avsikt att öppna upp och bli ett Ekosystem för Fintechbolag. Man har varit tydliga med att man tror på att s.k. open banking. Tjänster utvecklade på det data som banken tillhandahåller. Med sitt engagemang i Stockholm Fintech Hub, sina tidigare Acceleratorprogram, samt nyligen aviserade samarbeten med såväl Sigmastocks som Betalo så tycker jag att man stärker detta ytterligare. Swedbanks/Payex m.fl. – Den senaste av spännande nyheter i Fintech världen. I veckan som gick presenterade Swedbank sitt senaste drag i kampen om kunderna. Detta genom att köpa upp Payex. Jag tycker att detta är en väldigt spännande utveckling. Något som i mina ögon skulle kunna skapa väldigt spännande lösningar inom SME segmentet, men även kan skapa en än mer kraftfull aktör på e-handelssidan. Ett annat exempel är att man under våren dels investerat i samt lyft in bolaget Mina Tjänster som en samarbetspartner. Detta har inneburit att lösning numer är tillgänglig för hela Swedbanks konsumentkundstock. Detta är exempel på att man tittar utanför den traditionella affären för att bidra till kundvärde. Sammanfattningsvis: Jag skulle vilja säga att det är spännande när de stora bankerna får fart på sina lösningar. Oavsett det handlar om gemensamma lösningar så som Swish eller när den enskilda banken hittar möjligheter att möta nya kundbehov med lösningar som kanske som i vissa av de fall som jag räknat upp. Lösningar som ligger utanför ordinarie kärnverksamhet. Det finns otaliga exempel på hur bankerna historiskt sett varit enormt innovativa med nyttjandet av existerande infrastruktur för att effektivisera processer. Det som nu händer är att man väljer alternativt tvingas titta utanför boxen i sökandet efter de tjänster som bäst mappar mot kundbehovet idag. Med de stora kundstockar som Storbankerna har så finns det en enorm kraft i att tillhandahålla bra kundtillvända tjänster. Det finns ingen annan väg att säkerställa att man förblir leverantör i framtiden. Den nya generationen kunder är digitalt uppväxta – de kommer välja bästa lösning, schystaste upplevelsen. Svårare är det inte. Läs med om alla investeringar

Några intryck från Bank Summit 2017

Bank Summit som gick av stapeln för ett par veckor sedan gav en hel del intressanta inputs som jag tror och hoppas att många tar till sig. Jag kommer att fokusera på Ekosystem som är i ropet nu. För just Ekosystem är något som är en väldigt tydlig trend. Man kan se det på olika sätt. Antingen hur man ser möjligheter att utveckla lösningarna runt sin egen kundstock tillsammans med potentiella partners (exempelvis Fintech företag som lyfts in som partners via uppköp eller samarbeten) för att på bästa sätt supportera sina kunder med aktuella lösningar. Alternativet är att man skapar egna Ekosystem när lösningarna inte finns på plats sedan tidigare. Genom detta Ekosystem blir man inte bara extremt viktig för sina kunder, i de fall jag kommer lyfta så har man de facto tagit en position i bank och finansvärlden på ett sätt vi inte sett tidigare. De exempel som jag väljer att lyfta fram är dels amerikanska Uber, men även vårt svenska iZettle som jag tycker är ett superspännande och nytänkande team. Jag börjar utblicken med Uber som med sitt nytänkande ju faktiska skapat en helt ny bransch. På samma sätt som man ”distruptat” hela taxivärlden genom sin tekniska lösning så har man för att kunna fortsätta sin utveckling skapat ett helt ekosystem runt sig. Det började med att skapa möjlighet för Uberförarna att kunna finansiera sina bilar på ett bra sätt. Genom att lösa detta förenklade man skapandet av nya Uberförare. Med bilarna kom ett behov runt försäkring av bilarna – givetvis löser man även det. En av de stora utmaningarna för uberförarna var att många faktiskt saknade just bankkontakt, bankkonton. Genom att skapa en egen banklösning kunde man lösa kontofrågan, med kontofrågan löst så kunde man lösa bilfinansieringen och försäkringsfrågan. Uber hade helt enkelt skapat ett helt Ekosystem runt sig som skapade förutsättningar för att skapa nya Uberförare. En annan aktör men med svenska rötter som i mina ögon skapat ett eget ekosystem runt sig – detta för att möjliggöra business på ett helt nytt sätt är iZettle. Med sin iZettle Advanced har man med hjälp av ny teknik, dvs. sin plattform och därigenom digitaliseringen skapat möjligheter till enkla ”företagslån”. iZettles kan med hjälp av prediktiv analys baserad på kundernas data skapa förutsättningar att finansiera företagen. Detta genom förskott på framtida korttransaktionsintäkter. Risken minimeras via kundens delning av sitt realtidsdata, vilket skapar en helt ny typ av affärsmodell med en balanserad risk. Helt plötsligt är ju iZettle en verklig finansaktör – superspännande! Just denna typ av spännande nytänkt kring hur man kan vidga sin affär inom ramen för sin existerande kundstock, skapa sitt eget ekosystem tror jag att det kommer att vara ett stort fokus på kommande år. En annan aktör som börjat röra på sig är Tink som i förra veckan lanserade möjligheten för konsumenterna att via appen byta bank. Den 17/2 presenterades lösningen som innebär att man å ena sidan blir en verklig ”Broker” som faktisk kan börja flytta kunder och kundstockar med hjälp av sin egen plattform. Superspännande! Detta är samtidigt ett exempel på hur en storbank tar sig an en Fintech spelare genom att dels investera och samtidigt låta aktören komma in i deras eget ekosystem. Detta handlar om SEB som för något år sedan investerade i Tink och blev en av storägarna. Genom förra veckans presentation står det också klart att SEB inför Tinks teknik direkt i sin egen app. Den tekniska utvecklingen just nu är enorm och det kommer aldrig mer gå så här långsamt igen!