Richard Damberg

Utbildare och kreditexpert

Richard brinner för att göra det komplicerade enkelt och det bästa han vet är aha-upplevelser hos sina kursdeltagare. Han håller kreditkurser och skriver nyhetsbrev till UCs kunder sedan två år tillbaka. Richard har varit kundansvarig i bank och har hållit tusentals möten med kreditkunder. När han inte är på UC kan du säkert träffa på honom ute i skog och mark. Eller så filar han på sin italienska. Här skriver han om vår utbildningsverksamhet, delar med sig av sin kunskap inom krediter och skriver om aktuella ämnen inom branschen.

Vässa företagets kreditvärdighet - våra fem bästa tips

Vi får många frågor om kreditvärdighet. Ibland har de som ringer fått avslag hos banken eller kanske förlorat en upphandling. Det är inte UC som avgör vilka som ska få lån, men vi på UC är duktiga på att beräkna risknivåer på företag och privatpersoner. För att hjälpa företag som har eller riskerar att få en sämre kreditvärdighet på traven har vi samlat våra fem bästa tips! Fråga 1: Hur förbättrar jag min kreditvärdighet på ett nystartat företag Nystartade företag har generellt högre risk än andra. Det tar ofta längre tid att etablera sig än vad planen säger. Var därför extra noga med dina betalningar. Om du är sen med en betalning och den hamnar hos Kronofogden kan den slå hårt mot företagets kreditvärdighet. Det gäller även om du skulle få en betalningsanmärkning privat. Ta hjälp av en bokföringsfirma och se till att du lämnar in ditt bokslut i tid. Och se till att ha en rejäl buffert när du startar ditt företag. Fråga 2: Hur får jag reda på min kreditvärdighet? Det är inte UC som bestämmer om du får handla på kredit, det gör kreditgivaren eller leverantören. Men många använder UC för att bestämma risken i ett företag. För att du ska få handla på faktura eller på kredit med ditt företag gäller det därför att ha koll på riskklassen. Likadant är det om du deltar i offentliga upphandlingar. Då är det vanligt med krav på en riskklass minst 3. Det enklaste sättet att ta reda på kreditvärdigheten är genom att köpa en kreditupplysning på ditt företag. Du kan enkelt köpa den online på vår hemsida. Då får du en sammanställning på den information vi har om ditt företag och även vilken riskklass företaget har fått. Riskklass 3-5 signalerar bra riskklass. Riskklass 1 och 2 signalerar förhöjd risk. Skulle du ha en annan företagsform än aktiebolag mejlar du info@uc.se så hjälper vår kundservice dig. Fråga 3: Jag har inte fått en riskklass på mitt företag. Hur kommer det sig? En vanlig förklaring är att ditt företag har sprängt ramarna för revisorsförbehållet. Grundregeln enligt Aktiebolagslagen är att ett aktiebolag ska ha en revisor. Men det går att registrera ett förbehåll (undantag) om det skrivs in i bolagsordningen och att det registreras hos Bolagsverket. Undantag Undantaget från revisor kan man få om ett aktiebolag inte når upp till två av nedanstående värden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren:• fler än 3 anställda (i medeltal) • mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning • mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning Allt fler aktiebolag skaffar sig ett förbehåll, men växer sedan så att de överskrider reglerna. Därmed måste de skaffa en revisor, men många missar att göra det. I de fallen kan inte vi på UC ge bolaget en riskklass, eftersom bolaget i princip är likvidationspliktigt. Så vårt bästa tips är att skaffa en revisor! Läs mer på Bolagsverket. Fråga 4: Varför har min riskklass försämrats, det har inte hänt något negativt i företaget? Om ditt bolag skulle ha fått en betalningsanmärkning eller om hela styrelsen avgår är det lätt att förstå att riskklassen försämras. Men om det inte finns en sådan uppenbar förklaring behöver vi titta lite närmare på ditt bolag. Det kan vara att någon i styrelsen har deklarerat en lägre inkomst, tagit många lån privat eller hoppat av styrelsen i ett annat bolag. Om ditt bolag tidigare har legat på gränsen till en sämre riskklass kan små försämringar göra så att företaget passerar gränsen till en lägre riskklass. Fråga 5: Kan många kreditansökningar leda till en sämre riskklass? Vi på UC samlar in en mängd data kring företag och privatpersoner. All data väger vi mot varandra för att förutspå risken för att bolaget ska hamna på obestånd. Vi tittar på en mängd data som bokslut, nyckeltal, betalningsanmärkningar, ålder och hur styrelsen ser ut. En faktor vi tittar på är antalet gånger någon har tagit en kreditupplysning på ditt företag. Vi har sett ett samband mellan hur aktivt ett företag eller en privatperson är med att söka krediter och risken för att kreditgivaren inte får betalt. Det gäller speciellt i kombination med andra förändringar. Vi ser exempelvis att om bolaget har varit nästan inaktivt länge och plötsligt söker en mängd krediter ökar risken för obestånd. Det är lägre risk i företag där antalet kreditförfrågningar är mer konstant speciellt i kombination med kontinuitet i styrelsen och bra ekonomiska nyckeltal. Vill du lära dig mer om företagsbedömning? Gå en av våra populära kurser!

Aktiekapitalet sänks – vad innebär det?

Den 1:a januari sänks aktiekapitalet till 25 000 kronor. Genom att sänka kapitalkravet vill regeringen göra aktiebolagsformen mer tillgänglig för de som driver eller vill starta företag. Förhoppningen är också att förslaget kommer bidra till att öka sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten i Sverige. Men vad innebär det här för alla som jobbar med att bedöma företag? Jag har skrivit om det här tidigare och mina farhågor är samma nu som då. Det är bra att reglerna underlättar för hårt arbetande entreprenörer. Men det finns några saker att hålla i minnet för alla oss som arbetar med företagsbedömning: Företag som brottsverktyg Risken ökar för att fler kriminella använder bolagsformen som brottsverktyg när aktiekapitalskravet sjunker. Barriären för att starta eller köpa ett företag sänks ytterligare. Att brottslingarna använder sig av aktiebolagsformen är inget nytt, utan en långvarig trend. Nu ökar därför kraven på alla som bedömer företag. Dels ökar kraven på att kritiskt analysera en årsredovisning, dels att agera i tid om kreditupplysningen visar på betalningsanmärkningar eller annan negativ information. Ogenomtänkt företagande Nivån på aktiekapitalet ger också ett visst skydd mot ett ogenomtänkt företagande. Om ett aktiebolag drabbas av ekonomiska problem förbrukas en buffert om 50 000 kronor relativt fort. Nu när aktiekapitalet sänks kommer det att bli ännu viktigare att löpande övervaka sina kunder och agera innan bolaget hamnar på obestånd. Idag är det enkelt att löpande följa sina kunder, leverantörer och konkurrenter. Använd UC Spektra och bevaka få men viktiga varningssignaler. Kapitalbrist En ytterligare konsekvens av sänkningen av aktiekapitalet blir att många bolag kommer att hamna i kapitalbrist fortare och formellt behöver upprätta en kontrollbalansräkning när hälften av aktiekapitalet är förbrukat. Det kan gå fort, inte minst i uppstartskedet av ett nytt företag. Ännu så länge är det oklart hur banker och finansbolag i framtiden ska bedöma befintliga kreditkunder med delvis förbrukat aktiekapital. Hur skyddar man sig? Få är lika bevandrade i den svenska lagstiftningen som just ekobrottslingar. De vet ofta precis var svagheterna finns och hur man på bästa sätt kan utnyttja bristerna i myndigheternas kontrollrutiner. Därför behövs verktyg och rutiner för att motverka brottsligheten. Ett verktyg UC erbjuder sina kunder är UC Detekt. Det är ett system som jämför all tillgänglig data kring ett bolag. När data pekar på att något är felaktigt får våra kunder en varning och kan agera direkt. Ett annat verktyg är Håll koll, ett verktyg där UC meddelar dig om någon uppgift ändras på ditt företag. Därmed minskar du risken att drabbas av en identitets- och bolagskapning. /Richard Damberg

Vi visualiserar balans- och resultaträkning i ny kurs

Vi har märkt en stor efterfrågan på kurser om balans- och resultaträkning. Därför har vi inlett ett samarbete med Bonanza, som med sitt pedagogiska upplägg gör det lätt och roligt att lära sig bokslut. Du som läser kreditupplysningar på företag behöver ofta förstå balans- och resultaträkningen. Även om du har läst ekonomi på universitetet, är det inte alltid så lätt att bedöma ett företag ur ett kredit- eller leverantörsperspektiv. Det lär du dig på vår kurs. Det finns flera saker som är extra bra med vår nya kurs: Helhetsperspektiv Den här kursen utgår från helheten för att sedan dyka ner i detaljerna. Att veta hur de olika delarna hänger ihop gör att du får en trygghet. Varje ny kunskap sorterar du lätt in i helhetsbilden du redan har lärt dig. På så sätt blir kunskapen relevant. Visualisering Kognitiva studier visar att visualisering gör inlärning av ny kunskap både enklare, snabbare och mer bestående. I grunden handlar det om hur vår hjärna fungerar, varför en bild säger mer än tusen ord (eller siffror). Att omvandla ekonomi till bilder gör den finansiella informationen tillgänglig för fler än ekonomer. Även för erfarna företagsbedömare eller analytiker blir metoden en snabbväg in i analys och slutsatser. En visuell beskrivning av balansräkningen i olika färgglada block ger dig svar direkt. Varför är varulagret så stort? Varför är kundfordringarna så höga i förhållande till omsättningen? Gamification Inlärning måste vara engagerande och kul. En dags lärande som slutar med huvudvärk har nog inte gjort att du har uppnått inlärningsmålen. Gamification är ett beprövat sätt att få människor engagerade. Därför använder vi affärsspel som en del av inlärningen. Det skapar ett personligt ägandeskap av innehållet baserat på egna erfarenheter av framgång och misslyckanden. Anmäl dig idag! Vi på UC vill ge våra kunder tillgång till bra och relevanta utbildningar. Därför är det extra roligt att kunna lansera en kurs som jag vet kommer att ge dig en massa aha-upplevelser. Den här kursen lanserar vi tillsammans med Bonanza. Läs mer och anmäl dig här. Du som anmäler dig före den 11 november får 20 procent rabatt. Ange koden "snabb" när du bokar. Hoppas vi ses i november! /Richard

Fem trender om anmärkningar

Anmärkningarna minskar. Det visar UCs senaste undersökning över utvecklingen av anmärkningarna under årets första 10 månader. Trots att befolkningen ökar går antalet anmärkningar ned. Allt fler har råd att göra rätt för sig och nya regler gör att anmärkningarna minskar. Här tar du del av våra fem slutsatser om anmärkningsläget. Anmärkningarna minskar Antalet personer med en ny eller gammal betalningsanmärkning fortsätter att minska. Under årets första 10 månader sjönk antalet personer med någon typ av betalningsanmärkning med 1,7 procent. Det är en trend som har varit sjunkande sedan 2013 men som har accelererat under 2019. A-målen minskar mest Det är antalet personer med en anmärkning från stat, landsting eller kommun, så kallade A-mål, som har minskat mest. Hittills, på bara 10 månader, har minskningen varit hela 4 procent. Det beror på de regelförändringar som skedde i december 2018. Numera får du ett brev från myndigheten med en chans att invända mot kravet. Dessutom är TV-licensen numera en skatt och inte en betalning. Det har lett till att allt fler undviker en betalningsanmärkning. Allt färre personer med skuldsaldo Antalet personer som har ett skuldsaldo till Kronofogdemyndigheten har minskat med fyra procent under året. Nu har 300 000 personer en kvarvarande skuld till Kronofogdemyndigheten. Många med skuldsaldo har haft det länge och ungefär hälften av de med skuldsaldo betalar inte av på sin skuld. En stor grupp sitter kvar med skulder sedan 90-talskrisen. Medelålders klarar sig bra Den ålderskategori där anmärkningarna minskar mest är gruppen 46-55. Fler är i arbete och lönerna har stigit. Risken är annars högst bland kreditsökande ungdomar jämfört med andra åldersgrupper som söker en kredit. Vill du läsa mer om betalningsanmärkningar? Vilka anmärkningar registrerar vi?Hur allvarlig är en anmärkning?Vilka anmärkningar är värst?Datainspektionens vägledning angående anmärkningar

Mina fem bästa tips på hur du hittar nya företagskunder!

Många säljare har som mål att hitta nya företagskunder. Hur gör du det smartast? Ska du lita på att bra företagskunder ringer in till dig, eller ska du aktivt leta upp de bästa? Svaret är givet. Bland de som ringer in spontant hittar du dem som inte får lån eller kredit hos konkurrenten. Kanske har de betalningsanmärkningar eller andra svagheter. Lägg krutet på att leta upp de fina företagen. Men hur gör man det? Mitt bästa tips är att göra det med UC Selekt. Verktyget har funnits länge, och jag blir alltid lika förvånad över att inte alla använder det! Tips 1: Definiera din målgrupp Arbetar du på storbank med kreditstarka företag, eller är du intresserad av att sälja factoringlösningar till bolag med lägre likviditet? Oavsett vad du säljer, och till vem, behöver du en god uppfattning om hur dina kunder ser ut. Börja med att ladda upp en fil med dina befintliga kunder och se hur de fördelar sig på olika parametrar som exempelvis bransch, storleksklass och tillväxtpotential. Med förståelse för befintliga kunder har du en grund för att skapa och precisera den målgrupp du vill bearbeta. Tips 2: Urval börjar med riskklass Gör ett bra urval. Valmöjligheterna är många och du behöver inte använda alla. En bra början är att plocka ut företag med de tre bästa riskklasserna. I den gruppen hittar du de starkaste företagen. Där slipper du reda ut gamla betalningsanmärkningar och stöta på andra problem, och kreditgivningsprocessen går smidigt. Om du vill arbeta med kreditsvagare kunder kan du utgå från riskklass 2 eller 3 för att få en mer relevant sökning. Antagligen hittar du då kundämnen som vill sälja sina fakturor eller använda factoring. Du kan komplettera med att lägga till de nyckeltal du tycker är viktiga. Du kanske vill ha företag med god soliditet i ditt urval, eller så kanske du söker kunder med låg likviditet? Tips 3: Begränsa med geografi Arbetar du på ett lokalkontor på företagsbanken vill du antagligen begränsa din sökning till ett antal postnummerområden på orten. Då får du en geografisk avgränsning på ett enkelt sätt. Tips 4: Fastighetskrediter Vill du arbeta med fastighetsfinansiering? Sortera ut de bolag som har stora långfristiga skulder och fastighetsinnehav i din kommun. På så sätt får du koll på de största fastighetsägarna på orten. Det är säkert intressant för dig att se hur många av dem du har i din egen kundstock! Tips 5:Använd våra tillägg! Det finns smarta verktyg för att se vilka företag som flyttar in i din kommun. Är du snabb på bollen så hinner du före konkurrenterna med att uppvakta ett prospekt som precis har flyttat in. Det finns också en modul där du får grepp om hela koncernens sammansättning i dina sökningar. Du får ut samtliga koncernbolag i rapporten. Har du affärer på några av bolagen men saknar andra? Sedan är det bara att börja ringa presumtiva kunder. Många tycker det är svårt att ringa kalla samtal. Men med den sammanställda informationen på skärmen är det lättare. Ju fler du ringer desto lättare går det. Vill du ha hjälp att komma igång med UC Selekt? Läs mer här.