Från Henry Ford till klick på Google

2019-03-21

Före lunch idag har jag redan signerat tre olika aktiviteter med BankID. Tanken slår mig att vad enkelt allt har blivit. För 30 år sedan när räkningarna skulle betalas fick man gå till banken, och ville man få reda på information var uppslagsverket det som fanns att tillgå. Idag är det värsta som kan hända att din smartphone saknar täckning eller att batteriet är slut.

Om vi gör en tillbakablick i kreditinformationens historia började brittiska skräddare på 1800-talet informera varandra om vilka kunder som inte betalat sina skulder. Senare under 1800-talet började tidningar på månadsbasis publicera namn på personer som inte uppfyllt sina skuldåtaganden. 

En snabbspolning framåt till början av 1900-talet då Henry Ford, som redan revolutionerat industrin och gjort bilar tillgängliga för folket, började med lån och avbetalningsmöjligheter för konsumenter. 10 år senare köpte två av tre sina bilar på avbetalning i USA och de nya finansieringsmöjligheterna spreds till andra branscher där konsumenterna även kunde handla möbler, telefoner och kylskåp på avbetalning.

På 1950-talet erbjöd flertalet återförsäljare av konsumentvaror lån och avbetalningar och kreditkortslösningar såg dagens ljus. Konsumenterna fick en motpart att betala räntor och avbetalningar till. 

Återvänder vi till nutid sker en stor del av konsumentjämförelser och informationshämtning via Google

I dagarna publicerades en artikel  där kostnad per klick (CPC) för en Google annons för första gången kostar över 1000 kronor. 

Vilka ord eller sökningar tror ni då företagen är villiga att betala 1000 kronor per klick för?

Jo sökord som rör lån och finansiering. 

De fem dyraste sökorden i Sverige 2019 (och ökning sedan 2017) 

1. Låna pengar till ditt företag – ökat med 700 procent
2. Samla alla lån och krediter – ökat med 400 procent
3. Lån till företag ränta – ökat med 900 procent
4. Belåning av fakturor – ökat med 400 procent
5. Vad är räntan på företagslån – ökat 800 procent

På två år har det blivit flera gånger dyrare att köpa klick på sökorden ovan. 

Vad som förvånar mig är att flera av sökorden ovan är relaterade till lån och finansiering för företag istället för privatpersoner där vi sett en stor ökning av konsumentlån senaste åren. Då ökningen av konsumtionslån har tagit upp mycket av utrymmet i media senaste åren. 

Frågan jag även ställer mig är om kostnad per klick har nått sitt maxpris eller om det fortfarande är värt för annonsörerna att betala 1000 kronor för en besökare.

/Petter

 

Petter Alvsten

Chef produkter och tjänster Consumer Insight

Petter arbetar med affärsutveckling och brinner för digitala trender, regulatoriska förändringar och kunddriven utveckling. Han har tidigare arbetat med digital produktutveckling inom bank och finans. På sin fritid så tycker han om att upptäcka nya platser och kopplar av bäst i köket eller under sommaren nere i Skåne. Här skriver han om digitalisering och innovation.