Emma Martin

f.d. Chef marknadskommunikation för Sverige, Norge, Danmark

Voice of the customer - en temavecka för att bygga en kundcentrerad kultur inom UC

Inom UC och Enento Group (som UC är en del av) arrangerar vi nu i maj vår första "Voice of the customer"-vecka någonsin, med start idag. Det kommer ordnas en rad olika interna evenemang med fokus på att utveckla vår kunskap relaterad till att leverera en överlägsen kundupplevelse. Jag tycker det här initiativet är ett både roligt och kreativt sätt för oss på UC och Enento att stärka vår ”Customer First-kultur” som redan är stark inom bolaget, men det finns alltid utrymme för tillväxt och förbättring! Under denna temavecka kommer vi att bjuda in några kunder och leverantörer till vårt kontor i Stockholm, samt övriga lokalkontor inom koncernen, så att de kan dela sina insikter med oss. Det kommer erbjudas utbildningstillfällen och workshops för att skapa nya sätt att hjälpa våra kunder på, och på så vis säkerställa en förstklassig kundupplevelse. Vi vill samordna och bygga ett starkt engagemang internt för att alltid sätta kunden främst i allt vi gör. “Det har varit väldigt givande att arbeta med UC (del av Enento Group) som kan förse oss med en mängd data samlat till ett ställe” säger Hampus Brodén, vd på Stabelo (läs mer om UC och Stabelohär). Majoriteten av oss medarbetare på UC och Enento interagerar med våra olika kunder varje dag. Med den här speciella veckan som vi startar idag vill vi se till att varenda en av oss kommer att få känslan av denna koppling och hitta sina sätt att stödja den. Under veckan kommer vi alla få möjlighet att både träffa och lyssna på våra kunder och få en ännu bättre inblick i deras behov och preferenser. Jag tror och hoppas att det kommer att hjälpa oss att skapa en känsla av gemensamt syfte och engagemang för kunderna i hela organisationen. Bygga en kultur genom att lära sig från varandra En viktig del av att leverera en bra kundupplevelse är att lära av varandra. Inom UC och Enento har vi en bred blandning av kollegor med olika bakgrund och erfarenheter. Vi kommer från olika länder, har olika bakgrund och kulturer, erfarenhet från skilda organisationer och avdelningar. Jag är övertygad om att vi alla har något att lära ut men framför allt mycket att lära av varandra. Så, under denna "Kundens röst"/ Voice of the customer-vecka kommer vi att ta oss tid att lyssna, samtala och dela med oss ​​av våra bästa tips och erfarenheter inom det här området.Sammanfattningsvis är idén om, och genomförandet av en sådan här temavecka, ett kraftfullt verktyg för att fortsätta vår resa mot att bygga en stark kundcentrerad kultur inom organisationen. Genom att lyssna på och skapa engagemang runt kunden vill vi skapa en kultur som alltid sätter kunden främst. Om vi ​​lyckas kommer vi att se ökad kundnöjdhet, starkare lojalitet och i slutändan tillväxt av vår affär som ett resultat. Och vinnaren är: Vår kära kund! ❤️️

UC-dagen 2023 - nu byggs förväntningarna upp

Så här dags på året har jag alltid ett extra pirr i magen, det är tiden på hösten som förväntningarna byggs upp för något vi här på UC är väldigt stolta över, närmare bestämt UC-dagen. Det är ett event som vi år efter år skapar för er, och som vi är beredda att kalla ”årets största kreditevent”. Förra året samlade vi närmre 400 deltagare och vår förhoppning är att vi kommer vara minst lika många på Clarion Hotel Sign i november igen. Jag skulle vilja påstå att det är en ”win win i den bemärkelsen att alla ni som troget återkommer år efter år får en chans att träffa varandra och utbyta värdeskapande erfarenheter inom kredit- och finansbranschen. Men det är också vår stora förhoppning att vi varje gång kan beröra aktuella ämnen, inspirera er, bjuda på något nytt både genom våra briljanta externa talare och genom våra egna experter. Samtidigt ser vi det som en fin present till oss genom att vi får äran att träffa er och lyssna på önskemål, utmaningar och tankar ni har om framtiden. Det ger oss alltid en mängd värdefulla insikter som vi tar med oss i vår vidare resa för att forma och bygga UC och Enento Group. Givet på agendan är en av våra chefsekonomer, och i år ger Nordeas Annika Winst sin syn på världsekonomin kopplat till vår föränderliga omvärld som minst sagt är händelserik. Detta i kombination med Oskar Jonssons bild av det säkerhetspolitiska läget och hotet från öst känns som väldigt spännande och aktuella ämnen. I år ser jag ser jag extra mycket fram emot Binette Seck som kommer dela med sig av en personlig resa; att vara tjejen från Tensta som demokratiserar Tech och varför det är viktigt för Sveriges framtid. Var så säker, Binette kommer inspirera, vidga vyerna och ge praktiska råd till hur man gör skillnad för ett samhälle på individnivå.Jag är också nyfiken på att höra Pelle Sandstraks omvälvande historia- håll i er- det kommer bli ett intensivt berg-och dalbana åk! Från oss på UC bjuder vi på två pass, dels inleder vår CEO för Enento Group Jeanette Jäger, med nordiska marknadstrender och gör ett antal spaningar kring både risker och möjligheter i vår föränderliga värld. Våra proffsiga UC experter berör ämnen som ligger oss varmt om hjärtat, exempelvis överskuldsättningsfrågan, klimatet samt i vanlig ordning statistik och trender vi ser hos både företag och hushållen. Det vill du inte missa. Vi ses väl den 13 november? /Emma Några bilder från tidigare UC-dagar:

Hållbarhet är nyckeln till framtiden

Hållbara samhällen och ekonomier bygger på förtroende. Vi på UC bidrar, tillsammans med hela vår nordiska koncern Enento Group, till en hållbar ekonomi genom att hjälpa människor, företag och samhället i stort med tillförlitlig affärs- och konsumentinformation. Vi underlättar kloka affärsbeslut såväl som att minska risken för överskuldsättning hos privatpersoner.Men vad betyder hållbarhet för oss på UC mer precist? Vi har valt att jobbar proaktivt med socialt ansvar och hållbarhetsarbete inom fyra områden där vi ser att vi kan göra störst skillnad. Dessa är att bidra till en hållbar ekonomi i samhället, se över och jobba med vår egen miljöpåverkan, att vi ska ha en hållbar arbetsplats och att vi ska ta fram hållbara produkter och tjänster. Allt startade 1905 i Finland då Enento bildades som kreditbyrå i syfte att minska överskuldsättningen genom att tillhandahålla korrekt och relevant kreditdata till underlag för bra affärsbeslut. Sedan bildades UC i Sverige i mitten av 1970-talet med exakt samma syfte. Vi drivs än idag av samma mål och syfte, det vill säga samhällsvärdet av vår affär är att tillhanda hålla korrekt och relevant data som skapar tillit och bidrar till en hållbar ekonomi för företag, privatpersoner och för samhället i stort. Ett utpräglat samhällsansvar Vårkultur och drivkraft präglas av ett samhällsansvar. Av den anledningen driver vi initiativet The Bill vars syfte är att ge unga människor kunskap och insikt kring den egna ekonomin. Idag finns det 400 000 överskuldsatta individer i Sverige, varav 33 000 av dem är unga personer. Att få unga människor att förstå att aktuell kreditvärdighet påverkar ens framtid, exempelvis möjligheten att ta lån tillen egen bostad är därför viktigt. Det här behovet ser vi inte minst genom en undersökning från Sifo som visar att enbart 50 procent av personer mellan 18–24 år förstår sin kreditvärdighets påverkan. Därför satsar vi på den svenska marknaden i år tillsammans med ekonomiappen Gimi och Fryshuset på att nå ut till unga vuxna med seminarier och ett digitalt utbildningsmaterial om privatekonomi som lärarna kan använda sig av. Vi känner ett ansvar att proaktivt göra vad vi kan för att bidra med kunskap för hur man förebygger att hamna i en situation där man inte klarar av att betala av sina skulder. Också ur våra anställdas synvinkel är det viktigt att vi gör vårt jobb på ett ansvarsfullt sätt och att vi ständigt förbättrar hållbarheten med våra tjänster - det skapar en känsla av ett högre syfte och även en stolthet över hur stor positiv påverkan vi kan ha på samhället. Detta är viktigt även vid nyrekryteringar. Vi ska även vara en hållbar arbetsplats och månar om våra anställdas välmående. Vi har satt ett ambitiöst mål att nå målet om nollutsläpp år 2023 och har flera initiativ för att nå det, det största initiativet är att minimera hur mycket vi reser. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör I våra värderingar har vi definierat hur vi uppträder som individer och som företag: Vi bygger förtroende - våra medarbetare, kunder och aktieägare kan lita på att vi agerar på ett tillförlitligt sätt även inom ESG-området. Vi bryr oss och vågar - vi tar hand om miljö-, sociala och samhällsrelaterade frågor. Vi växer tillsammans - vi utvecklar och tillhandahåller tjänster som hjälper våra kunder att agera på ett hållbart sätt, till exempel genom att inte låna ut till konsumenter som riskerar att bli överskuldsatta eller hjälpa till med uppgifter om hållbarhet hos underleverantörer. Detta är grunden för vår företagsetik. Vad ser vi i framtiden? Tekniska framsteg och klimatförändringar kommer ha störst inverkan på vår verksamhet och digitalisering kommer förändra affärsprocesser, ge nya affärsmodeller och nya lösningar. Till exempel är maskininlärning och AI teknik som vi måste kunna använda för att göra processer effektivare och algoritmer bättre. Denna förändring inkluderar viktiga ansvarsaspekter, till exempel hur man kan säkerställa att maskininlärning kan ta beslut utan fördomar som nationellt ursprung, religion eller språk. Beslutet måste vara öppet och förklarligt. Detta är grundläggande saker när man bygger förtroende mellan en långivare och dess kunder. På finansmarknaden har stora institutioner börjat sätta strikta ESG-kriterier för investeringar. Hållbarhetsfrågan får ett allt större fokus i bank- och finanssektorn och idag är det endast börsnoterade bolag som är skyldiga att hållbarhetsrapportera. Här ser vi tecken på ytterligare en trend där även mindre företag kommer behöva redovisa sitt hållbarhetsarbete framöver. Sedan tre år tillbaka erbjuder vi en ESG rapport på finska marknaden men arbetar aktivt med att på sikt även kunna erbjuda den till den svenska marknaden. Är du nyfiken att läsa mer om vårt hållbarhetsarbete kan du göra det härdär även vår Sustainability Review finns. /Emma

Med fokus på hållbarhet

UC grundades med uppdraget att minska överskuldsättningen i samhället och vi har bidragit till en hållbar ekonomi i samhället i över ett sekel. Att minska överskuldsättningen är fortfarande en stor och viktig fråga för oss, men hållbarhet är så mycket mer. Enligt vår strategi så har vi valt att fokusera vårt arbete inom fyra olika områden inom hållbarhet. Hur hjälper vi våra kunder med hållbara tjänster? Vår verksamhet bygger på förtroende. Våra produkter och tjänster hjälper dagligen företag och konsumenter att agera mer ansvarsfullt i sina affärer och beslut. Och eftersom vi hanterar en enorm mängd data om både företag och konsumenter så är säkerhet och trygghet centralt i allt vi gör. Vi strävar efter att vara en förebild inom dessa områden. Hur arbetar vi med vår egen miljöpåverkan? Vi har ambitionen att minska vårt eget miljöavtryck varje år. När vi 2018 bildade det nordiska bolaget vi är i dag ökade först vårt resande för att träffa kollegorna i de andra nordiska länderna. Vi insåg dock snabbt att vi behövde dra ner på resorna och i stället investera i bra tekniska supportsystem för videomöten och konferenser. Vi har nu satt målet att minska flygningarna och resorna med 10 procent. Vi har också bestämt oss för att nå nollutsläpp till år 2023. Att minska vår miljöpåverkan inkluderar också hur hållbara våra kontor är när det gäller energi, återvinning och inköp. Hur arbetar vi med en hållbar arbetsplats? Sedan 2018 har vi ett nära samarbete med “Great Place to Work” som hjälper oss att utveckla vår arbetsplatskultur, både så att vi blir lönsamma och medarbetarna mår bra. Resultatet från vår senaste undersökning med dem visade att vår största styrka är att vi har en vänskaplig stämning där man respekterar varandra. Vi har verkligen kul på jobbet och vi har en grupp frivilliga anställda som regelbundet skapar aktiviteter för att våra anställda ska må bra. Mångfald är en annan sak som vi värdesätter högt. Därför har vi en policy som säkerställer mångfald i rekrytering och marknadsföring. De kommande åren har vi ambitionen att stärka vår kompetens genom att anställa fler kvinnor, särskilt inom IT och produktutveckling. Kvalitet, kompetens och en inställning av kontinuerligt lärande är också viktigt för oss och något vi pratar mycket om. Dessutom utbildar vi våra anställda regelbundet inom olika ämnen, exempelvis inom GDPR och om den svenska kreditinformationslagen KUL. Hur bidrar vi till en mer hållbar ekonomi i samhället? Våra tjänster påverkar nästan alla. Därför måste vi också ta ett mycket stort ansvar. Möjligheten att få tillgång till korrekt, relevant och uppdaterad information är avgörande för människor och företag och också för att samhället ska kunna fatta intelligenta och tillförlitliga beslut. Allt detta är också en viktig del av ett väl fungerande samhälle i stort. Frågor om personlig ekonomi för unga vuxna är en annan viktig och omtalad fråga i Sverige och i Norden. För att bidra till en hållbar samhällsutveckling inom det här området och minska överskuldsättningen i samhället, så utbildar vi unga människor att bli mer medvetna om sin personliga ekonomi. Vi informerar, bjuder på kunskap och lärdomar i hur man kan undvika att hamna i ekonomiska problem och försöker vägleda dem så att de kan växa upp och forma vårt framtida samhälle. Vårt egna projekt för unga vuxna kallar vi The Bill och det är något vi gör i samarbete med Fryshuset och Gimi. Läs gärna mer on The Bill här. Här kan du läsa mer om vårt hållbarhetsarbete inom UC och Eneneto Group. /Emma

En spaning från årets digitala The Sales conference

Häromdagen gick The Sales conference av stapeln, i år på ett lite annorlunda sätt än tidigare och eventet var helt och hållet digitalt. Syftet med dagen var dock oförändrat, det vill säga att inspirera och ge tips om nya trender, innovation, hur man kan arbeta mer datadrivet med marknadsföring, ge starka kundupplevelser och ha hållbarhetsfokus till beslutsfattare inom sälj- och marknadsföring. Och mer därtill. I rådande tider under pågående pandemi har även detta event precis som många andra fått ställa om till den digitala kanalen vilket öppnade upp möjligheten för hela 6500 tittare att delta i mer än 70 länder. Vi på UC har under flera års tid medverkat på olika sätt i detta event; både som talare, som jurymedlem för priser som delats ut och med egen monter. The Sales conference är en intressant och självklar mötesplats för oss kopplat till vårt erbjudande inom marknadsinformationstjänsterdär vi får inspireras av intressanta talare och höra vilka trender branschen ser som centrala att fokusera på för nästkommande år. Så givetvis var vi många som tog möjligheten att titta digitalt i år men vi medverkade även som partner genom att tillhandahålla kvalitativ data och analys av data precis som vi brukar göra varje år. The Sales Awards Dessutom erbjöds vi den spännande möjligheten, genom min kollega Victoria Preger, att få sitta med i juryn i The Sales Awards. Här uppmärksammas och belönas varje år organisationer och individer som är goda förebilder och ambassadörer för hur ett modernt arbete med sälj och marknadsförings bedrivs idag. Riktigt roligt att få vara med och påverka och en tuff konkurrens bland de nominerade var det minsann! What's your problem? Talarna under dagen var många. För att välja ut några som stack ut så tycker jag Stefan Hyttfors som med sin öppningsfras ”What´s your problem?” fick mig att vilja höra mer om svaret på den frågan. För just det svaret är egentligen vad vi alla vill veta om våra kunder, svaret på den frågan ger oss en möjlighet att se in i framtiden och vem vill inte kunna göra det? Hos oss på UC har vi stort fokus på alltid vilja lära oss mer om våra kunders kärnproblem. Det gör det lättare att hjälpa till med att förutspå framtiden för våra kunder genom exempelvis våra prediktiva modeller och score produkter. Hållbarhet och innovation Märta Rehnberg är bekant sedan tidigare då hon har varit talare på vår egen UC-dag och man kan inte annat än fängslas av hennes engagemang och starka drivkraft inom ämnen som hållbarhet, miljö och innovation. Våga experimentera Det var också spännande att uppleva energin som Anssi Rantanen delade med dig av när han berättade om sin erfarenhet från Google och Growth Tribe Academy. Han pratade även om att analysera snabbväxande företag och hur han lär ut strategier för det till andra. En take away från hans föreläsning som jag tog med mig är: ”Våga experimentera för att lära dig mer och på så vis växer du snabbare!” Min favorit breakout session från dagen var Emma Storbacka från Avaus som så generöst delade med sig av smarta tips för att lyckas bli ett både datadrivet och automatiserat företag som skapar mer intäkter. Hoppas vi ses IRL nästa år! Trots att jag saknade pulsen och den direkta kontakten med människor som ett fysiskt event erbjuder så måste jag säga att det bjöds på en riktigt givande dag full av inspiration, men på ett lite annorlunda sätt detta år. Men nästa år, då håller jag tummarna för IRL! /Emma