Anders Frimodig

f.d. Nordisk produktansvarig

Spaning från The Sales Conference 2021

Den 18:e november var det äntligen dags för 2021-års upplaga av The Sales Conference! Vi brukar delta som partner, utställare och som del av juryn som utser de prestigefyllda priserna. Som vanligt blev vi bjudna på ett proffsigt arrangemang, namnkunniga talare och tankeväckande insikter. Hybridevent Det här året var lite speciellt i kontrast mot 2020 då konferensen genomfördes helt digitalt. I år var det ett hybridevent – ett par hundra personer på plats i Annexet till AVICII Arena och många fler som deltog digitalt. Det här arrangemanget återspeglar det många av oss upplevt i vår vardag det senaste året - distansarbete och stegvis återgång till ett nytt normalläge. Agendan innehöll en hel del blandade teman. Intressant var att maktsamling hos de stora techbolagen nämndes flera gånger. Samhällsutveckling i teknikens spår löpte som en röd tråd genom flera framföranden. Jag läste in filosofiska undertoner och undrar om det kan vara så att vi reflekterar över både vår mänsklighet och teknikutveckling som ett resultat av pandemin och dess efterverkningar. Intressanta säljtrender Andra teman var ledarskap och entreprenörskap. Det handlade förstås också om försäljning. Personligen anser jag att några av de mest intressanta säljtrenderna framfördes av olika partners vid sidan av den stora scenen i form av sina breakout sessions. Det går att skönja ett nytt fokus, nämligen att strömlinjeforma virtuella säljmöten och integrera dem bättre i säljprocessen. Videomöten är förstås inget nytt i sig, men det senaste året har tydligt visat prov på både styrkor och svagheter i mediet. Och utvecklingen går fort nu, vilket öppnar upp för en rad nya möjligheter. Jag tror att nya sätt att arbeta är här för att stanna, och det gör mig glad. Kanske kan det även bidra till en mer hållbar livsstil och ett mer hållbart samhälle. Jag tror också att vi har en hel del intressanta och viktiga dialoger framför oss. Exempelvis hur stor del av säljarbetet som kan och bör automatiseras i högre utsträckning, vilken effekt det får på försäljningsprocessen och hur man upprätthåller starka relationer när antalet fysiska möten blir färre. Samarbete med Goava Vi bidrog själva till årets konferens genom att berätta om vårt nya samarbete med Goava kring Sales Intelligence - hur vi tillsammans drar vårt strå till stacken för att revolutionera vardagen för B2B-säljare. Vill du läsa om våra mest moderna, AI-drivna tjänster för effektivare försäljning kan du läsa mer på vår hemsida här./Anders

Sales Intelligence är här för att stanna

Sales Intelligence är ett uttryck som håller på att bli väletablerat. Det har i det närmaste blivit synonymt med att använda större mängder information och avancerad analys för att effektivisera försäljningsprocessen. Men vad är Sales Intelligence och vad innebär det för dig? Det ska vi förklara här. Enklare prospektering utgår ofta från företagslistor med ett antal urvalskriterier, men det finns så mycket mer information att tillgå än så. Om inte annat så går det att hitta mycket genom att googla på företag för att fördjupa förståelsen för dem. Sales Intelligence förenar dessa världar och ger större insikter genom att kombinera traditionell företagsinformation med sådant man typiskt hittar på webben - företagswebbplatser, nyhetsflöden, press releaser och sociala medier. Bättre insikter Med mer information och bibehållen överblick kan du fatta bättre beslut. Sales Intelligence erbjuder just detta - direkt i kundkortet. Förutom den vanliga företagsinformationen och finansiella nyckeltal kan du se vad företagen skriver på sina webbplatser och vad som skrivs om dem i nyheter. Med allt samlat på ett ställe slipper du lägga tid på att googla ytterligare information. Du kan också se hur väl ett företag liknar dina befintliga kunder - kanske den bästa indikationen på goda möjligheter att skapa en affärsrelation. Rätt information på rätt plats Det är när du kopplar din Sales Intelligence-tjänst till ditt CRM-system som magin uppstår! Har du något av de vanligaste CRM-systemen går det lätt att koppla ihop och sedan är det alltid uppdaterat med den senaste företagsinformationen. Det låter dig göra bättre analyser, smartare planer och jobba effektivare med dina kunder. Dina kunder blir också tillgängliga för Sales Intelligence-tjänsten som över tid och med hjälp av avancerad AI lär sig vad som karaktäriserar just dina kunder. Rekommendationer När din Sales Intelligence-tjänst lärt sig vilka kunder du har kan rekommendationsmotorn göra sitt jobb. Under huven hämtar den all tillgänglig information om dina kunder från register, webbsidor och nyheter. Sedan letar den efter de mönster som förenar dem och rekommenderar till sist likande företag för er att ta kontakt med. Företag som liknar dina kunder är också dina mest sannolika framtida kunder! Du kan också berätta för rekommendationsmotorn hur väl den träffar rätt så att den kan lära sig och bli ännu bättre. Med en Sales Intelligence-lösning får du skräddarsydda rekommendationer på företag att kontakta, och all tillgänglig information på ett och samma ställe. Du får stöd i att hitta rätt personer att kontakta, rätt tajming och rätt saker att prata om. Hur kan vi hjälpa dig? Vi på UC har länge erbjudit tjänster som hjälper våra kunder att öka sin försäljning och jobba effektivare - genom analys, prospektering och information av hög kvalitet. Nu tar vi nästa steg och släpper in AI på scenen tillsammans med information från webben. Det gör vi med vår nära partner Goava. Vi är glada att nu kunna erbjuda vår ledande företagsinformation i ny skrud, tillsammans med information från webben i ett paket som är svårslaget för er som vill effektivisera er försäljning. Vi ger dig också möjlighet att hålla ditt CRM uppdaterat med aktuell företagsinformation genom färdiga integrationer som är enkla att installera. Vi kommer även fortsättningsvis att erbjuda våra marknadsledande och flexibla analys- och urvalsverktyg och integrationer med företagsinformation och kontaktuppgifter till beslutsfattare av oslagbar kvalitet.

Nu gör vi det lättare för företagare att hitta nya kunder

Under den senaste tiden har vi jobbat med att ta fram en ny tjänst för våra små- och medelstora företagskunder som använder allabolag.se. Och häromdagen gick tjänsten live och det känns alltid fantastiskt skönt när något man jobbat med realiseras. Vad är det för tjänst undrar du då kanske, ja det ska jag förklara här. Vi på UC och Allabolag har länge stått för en av marknadens mest kompletta och populära databaser för marknadsinformation i Sverige. Större kunder har haft möjlighet att köpa våra mer avancerade analys- och urvalstjänster för att effektivisera sin försäljning och marknadsföring.   Men nu har det blivit dags för även små- och medelstora företag att kunna hitta relevanta och träffsäkraleadspå ett enkelt sätt. Med Allabolag Urval fårbesökare på allabolag.se avancerade funktioner för kundanalys, segmentering och målgruppsurval till ett konkurrenskraftigt pris.Med tjänstenhittar denya kunder utan att ringahundratals kalla samtal och fårhjälpi att identifiera de företag dehar störst chansatt göra affärer med, så att dekan fokusera på att kommunicera med de som är relevanta. Defår möjlighet att:  Analysera sina kunder  Skapa träffsäkra målgrupper  Kontakta Sveriges viktigaste beslutsfattare  Uppdatera sina register   MedAllabolag Urvalfår man större förståelsen för sina kunder ochkanenkelthittanya prospekt. Med hjälp av ett hundratal olika urvalskriterier kanmanta fram träffsäkra målgrupper för olika ändamål, ekonomisk statistik över branscher eller analysera olika affärssegment.    Det blir dessutom enklare att ta del av kontaktuppgifter till många av Sveriges viktigaste beslutsfattare. Vi samlar in, kvalitets- och GDPR-säkrar namn och kontaktuppgifter till företagsledare, ekonomiansvariga, försäljningsansvariga, marknadsansvariga och många fler.    Nu finns dessa uppgifter tillgängliga för dig att exportera direkt från Allabolag Urval ochävensystertjänsten UC Selekt. Du kan också höra av dig till oss för mindre utdrag, till exempel till kampanjer och registeruppdateringar. Vi fyller ständigt på vår databas med nya beslutsfattare för att ge dig de bästa förutsättningarna att komma i kontakt med rätt personer.  Är du nyfiken att läsa mer och kanske testa tjänsten finns mer information här.

Vilket företag borde du dejta?

I höstas hade jag nöjet att göra ett kortare framträdande på The Sales Conference. Från början hade jag tänkt mig titeln "Vilket företag borde du data?" - en ordlek på data/dejta. Vi är ju kända för just data, åtminstone när det gäller vår kreditupplysningsverksamhet. Men vi jobbar med annan information också, nämligen marknads- och affärsinformation, bland annat under vårt varumärke Allabolag. Hur kan man då ha hjälp av data i dejtingsammanhang? Första steget i en dejtingresa brukar vara att försöka skapa någon form av attraktion, och man bör fundera på vilka man egentligen vill vända sig till. Det finns slarvigt sagt en miljon aktiva företag i Sverige varav hälften är aktiebolag och resten enskilda firmor. Bara en fjärdedel av alla företag omsätter mer än en miljon kronor. Ekonomi spelar roll och det gäller att göra medvetna val. Det finns goda möjligheter att göra bättre val av målgrupper genom bra information. Dejting handlar om trygghet När man har målgruppen klar för sig gäller det att kommunicera med dem på ett sätt som får dem att känna trygghet, och ju mer kunskap man har om målgruppen desto enklare blir det. Och trygghet går åt båda hållen. Nästan 90 000 företag som var aktiva för ett år sedan är det inte idag. Så hur vet man vilka man kan lita på? Även här finns bra stöd att hitta i vår information om företagens ekonomi och framtidsutsikter. Tajming viktigt innan man tar kontakt Förr eller senare är det dags att skapa kontakt med sin målgrupp, och det finns ett par fallgropar att undvika. För det första så är tajmingen alldeles central, och man vill förstås undvika att uppvakta företag som av olika anledningar inte är mottagliga vid ett givet tillfälle. Här kan man använda sig av signaldata för att öka chanserna. Media kan vara en bra källa – företag omnämns i olika sammanhang, exempelvis Gasellföretag och företag med expansionsplaner eller som står inför olika typer av utmaningar. Det vill man ha koll på, och det finns också många andra ställen där man kan hitta ledtrådar. Vidare är kontaktuppgifter av central betydelse, och man kan hitta mycket information på webben. Sådana uppgifter kan dock vara tidskrävande att samla in, och vissa är svåra att få tag i. Lyckligtvis kan man även köpa sådan information. Förr eller senare, om man dejtar ihärdigt, kommer man att hamna i en relation. Eller flera relationer får man hoppas när det gäller dejting i företagsvärlden. I företagsrelationer är det viktigt att hålla sig uppdaterad på förändringar över tid. Cirka 7 procent av alla aktiebolag byter VD varje år, så många som 31 000 företag förändrar sin koncernstruktur eller antalet filialer och 140 000 företag byter adress eller telefonnummer. Då är det bra att ha koll på vad som förändrats. Vilka lärdomar kan vi dra? Med erfarenhet från ett antal relationer har man underlag till en utvärdering för att ta reda på vilka lärdomar som finns att dra. För att göra en bra analys krävs bra information, och mycket kan ha hänt under dina relationer. I en undersökning* bedömde amerikanska företag att så mycket som 25 procent av deras data var felaktig, så se till att du är uppdaterad. Sedan kan man titta speciellt noga på vad som förenar de goda relationerna. Det är inte alltid lätt, men det finns hjälp att få i form av statistiska verktyg. Man kan exempelvis göra en tvillinganalys - bygga en statistisk modell som förklarar vad som kännetecknar de bästa, kanske mest lönsamma relationerna. Och sedan använda modellen på de företag som ännu inte är kunder för att hitta de företag som har störst sannolikhet att bli bra sådana framöver. Det blir en ny målgrupp att bearbeta, och så börjar resan om igen. UC tillsammans med Allabolag och våra partners kan ge dig stöd i dejtingresan med bra marknads-, kredit- och affärsinformation. Har du några idéer eller frågor om dejting i företagsvärlden? Hör av dig! Läs mer om vad vi kan hjälpa dig med * Här hittar du undersökningen: https://www.experian.com/assets/decision-analytics/white-papers/the%20state%20of%20data%20quality.pdf

Vi lanserar GDPR hjälpen

Dataskyddsförordningen GDPR kan vara krånglig och är, eller kanske bör vara, ett dåligt samvete för många företag. Kännedomen om lagen är hög i Sverige. Samtidigt är många företag fortfarande inte så väl insatta i vad den innebär. Men nu finns det hjälp att få när vi lanserar GDPR hjälpen! I Sverige har Integritetsskyddsmyndigheten än så länge bara utdömt en sanktionsavgift. I Europa är siffran mycket högre, minst 113 viten har hittills utdömts och de berör allt från små till mycket stora företag. Eftersom GDPR ska tolkas lika i hela EU är fler viten i Sverige att vänta. De som inte anpassar sin verksamhet riskerar att drabbas. Behöver du hjälp? UC har tillsammans med sina kunder tagit fram GDPR hjälpen, en lättanvänd molntjänst som tar dig ett viktigt steg på vägen mot att uppfylla lagkraven. I tjänsten hanterar du dina kundregister tryggt och säkert samtidigt som de blir åtkomliga vart du än befinner dig.Du får också verktyg för att informera de som finns registrerade hos er om den personuppgiftbehandling som sker och vilka rättigheter de har. Spara tid De registrerade kan ha rätt att få ta del av sina uppgifter, begära rättelse och radering eller ladda ner sina uppgifter på fil. Använder du GDPR hjälpenkan de registrerade göra detta själva genom att logga in till tjänsten med BankID eller engångslösenord. Du sparar tid och behöver bara godkänna ändringarna. Samtidigt får du en högre kvalitet på informationen i dina register. Integration till CRM och hjälp på vägen Har du en CRM-lösning kan den integreras med GDPR hjälpen för att hålla informationen uppdaterad. Annars kan GDPR hjälpen fungera som ett enklare CRM-system. Dataskyddsförordningen innehåller fler delar att förhålla sig till. Till exempel på vilken laglig grund personuppgifter hanteras, till vilket ändamål och hur länge uppgifter sparas. Här ger GDPR hjälpen vägledning med nyttig information och hänvisningar. Äntligen vår tur GDPR hjälpen togs initialt fram av vårt systerbolag i Finland för att hjälpa små- och medelstora företag att förstå och hantera dataskyddsförordningen. Tjänsten har använts av våra kunder på den Finska marknaden sedan förordningen trädde i kraft. Nu har vi utvecklat den vidare, och det är äntligen vår tur i Sverige att få ett välbehövligt och kostnadseffektivt stöd i att efterleva lagen.Lycka till med ditt GDPR-arbete!